Vitamine K is onder te verdelen in vitamine K1 (phylloquinon) en verschillende vormen van vitamine K2 (menaquinonen).
Vitamine K1 wordt alleen aangemaakt in planten (met name groene bladgroenten), en het komt via gras ook in vlees en melk terecht. Groene bladgroenten bevatten dus veel vitamine K1. Daarnaast zit vitamine K1 in plantaardige oliën en in kleinere hoeveelheden in fruit, zuivel en brood.
Vitamine K2 is vooral van bacteriële oorsprong en komt voor in gefermenteerde producten zoals kaas en kwark. Vitamine K2 halen we met name uit kaas, ei, kip, vlees en melkproducten.

Volgens de tabel op https://www.denationaletrombosedienst.nl/media/16294/vitaminek.pdf zit na boerenkool, spinazie, broccoli en margarine de meeste vitamine K in olijfolie.
Amadea