Wat te doen bij een ontstoken oorbel?

Ik heb 1,5 maand geleden mijn 3e gaatje laten zetten. Alles ging goed tot dat ik ee van de week last van kreeg. Ik heb hem net na het douchen uitgehaald en nou zit er een vies rood bultje. Wat moet ik doen? Ik weet dat water en zout goed helpt. Maar moet ik mijn oorbel inhouden of?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je het gaatje wilt houden, dan niet eruit halen. Laat de eerste oorbellen ten minste weken 6 in de oorlel zonder ze te verwijderen. In het kraakbeen moet de oorbel op zijn minst 12 weken voortdurend in het oor blijven zitten. De oorbel moet gemaakt zijn van nikkelafgiftevrij chirurgische staal of andere anti-allergene materialen.

Raak de oorbel of het oor alleen aan met schone handen. Reinig de oren van de voor- en aan de achterkant van het oor, door ten minste twee keer per dag met een desinfectiemiddel. Vermijd contact met haarspray, shampoo, zeep etc. bij het pas gemaakte gaatje. Je moet na douchen of baden, het oor grondig met water spoelen en vervolgens behandelen met een desinfectiemiddel. Tussen het reinigen door moeten de oren zo weinig mogelijk met vocht in aanraking komen.

Wanneer er onevenredige pijnen, zwellingen of roodheid ontstaan moet je direct een arts bezoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hee, Okee! En met desinfectiemiddel bedoel je dat spul wat je er altijd bijkrijgt als je een gaatje laat zetten??
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, zoals Sterilon (kan de huid uitdrogen) of Biotycare (met verzorgende olie). Je kunt je laten adviseren door de winkel die het gaatje heeft gezet.