Kan je van zonnebrandcrém kanker krijgen?

Ik had ooit iets vaags gehoord dat je kanker krijgt van zonnebrand créme. Dus niet alleen de uv straling van de zon , maar de crème. Sorry voor de vage vraag maar ik vroeg het me al een tijdje af

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Als het echt kankerverwekkend zou zijn, zou het niet zijn toegestaan voor de verkoop.

Antwoorden (1)

Eén van de bestanddelen in zonnebrandcrème verhoogt de kans op huidkanker.
Volgens wetenschappers van de Missouri University ondergaat het ingrediënt zinkoxide een chemische reactie zodra dit aan de zon wordt blootgesteld.
Zinkoxide kan vrije radicalen laten vrijkomen als het in aanraking komt met UV-stralen. Daardoor kunnen cellen worden beschadigd, maar ook het DNA in die cellen kan worden aangetast. En dat verhoogt het risico op huidkanker.'

De onderzoekers waarschuwen echter dat dit niet betekent dat we vanaf nu geen zonnebrandcrème meer moeten gebruiken. Het onderzoek is voorlopig nog te vaag om echte conclusies uit te trekken over de veiligheid of het gevaar van zinkoxide.
Wat we echter wel zeker weten, is dat verbranden het risico op huidkanker sterk verhoogt. Zo kan een pijnlijke zonnebrand om de twee jaar het risico op een kwaadaardig melanoom, de gevaarlijkste vorm van huidkanker, verdrievoudigen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ander argument tegen zonnebrandcrème:
Onderzoek laat zien dat zonnebrand juist kanker veroorzaakt, doordat het de opname van Uv-straling door je lichaam blokkeert. En Uv-straling zorgt ervoor dat je lichaam vitamine D produceert. Daardoor heb je maar liefst 77% minder kans op huidkanker. En niet alleen huidkanker, maar alle veel voorkomende kankers zoals borstkanker, darmkanker longkanker, hersenkanker, etc.
Door zonnebrand te smeren zorg je er dus voor dat je de benodigde hoeveelheid vitamine D juist niet binnen krijgt, wat kanker in de hand werkt.

Toch blijft de KWF adviseren zonnebrandcrème te gebruiken. De voordelen zijn groter dan de mogelijke nadelen.
SimonV