Is het langdurig gebruik van Miconazolenitraat en Benzoylperoxide schadelijk voor de huid?

Deze stoffen zitten in heel wat crèmes tegen acnebehandeling. Ik gebruik het nu al ongeveer 1,5 jaar maar volgens de bijsluiter mag je het langer gebruiken dan 4 maanden. Wat is het effect bij langdurig gebruik?

Toegevoegd na 40 seconden:
PS: NIET langer gebruiken dan 4 maanden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Het effect is dat het niks meer voor je doet. En het staat er natuurlijk niet voor niks op.
Als je na de maximale behandelingsduur niet van je klachten af bent, wordt het tijd om terug te gaan naar de huisarts (of huidarts) voor nieuwe oplossingen.

Miconazol is overigens niet specifiek voor acne maar tegen schimmels.
Benzoyl remt bacteriegroei en breekt je bovenste huidlaag af.

Je hebt dus twee middelen die nogal heftig ingrijpen op de huidflora, en dat kan nooit heel langdurig goed zijn nee. Met het risico dat het middel erger wordt dan de kwaal, want vooral benzoyl is niet heel fijn voor je huid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ze deze creme voorschrijven voor acne,begrijp ik niet?