Tretinoine is een vitamine A-zuur. Het stimuleert de deling van de cellen van de bovenste huidlaag. Het wordt daarom al heel lang gebruikt voor de behandeling van acné. Het gaat de vorming van nieuwe mee-eters tegen. Ook wordt het toegepast bij hyperpigmentatie en ter ondersteuning van een behandeling tegen huidveroudering.

Differin is een afgeleide van vitamine A-zuur: een medicijn uit de groep retinoïden. De werkzame stof adapaleen normaliseert de talgproductie van de huid en voorkomt dat poriën snel verstopt raken. Hierdoor vermindert acné en wordt de huid rustiger. Het medicijn is alleen met doktersvoorschrift verkrijgbaar.

Retinol is vitamine A1, een vetoplosbare vitamine, die alleen voorkomt in dierlijke bronnen (vlees, vis, eieren en zuivel). Zodra retinol door de huid is opgenomen, wordt het afgebroken en omgezet in retinoïnezuur oftewel vitamine A-zuur. Dit is een stof die zich bindt aan receptoren van de huidcellen, deze hierdoor activeert, en zo de huidcellen aanzet om zich te sneller te vernieuwen.

Wanneer retinoïnezuur in de juiste concentratie een tijd lang op de huid wordt aangebracht, kan het de huidstructuur verbeteren en rimpelvorming en pigmentatie verminderen. Daarom wordt het beschouwd als de eerste keuze bij behandeling van een door UV-straling beschadigde huid. Naast huidveroudering is retinoïnezuur ook effectief tegen acné, met name de soort die gekenmerkt wordt door comedonen (mee-eters).

Retinol is 10 keer minder effectief dan retinoïnezuur. Producten met 0,25%, 0,5% en 1,0% aan retinol zijn dus even effectief als producten met respectievelijk 0,025%, 0,05%, and 0,1% aan tretinoïne.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ooh, waarom zou je dan voor vitamine a zuur kiezen als je ook retinol kan gebruiken, dat minder irriterend is? En paula's choice heeft een retinol product met 1%, is dat dan even werkzaam als 0,1 procent vitamine a zuur? Dan snap ik niet waarom vitamine a zuur bestaat. En als je bijvoorbeeld 0,05% vitamine a zuur iedere dag gebruikt of 0,1% vitamine a zuur om de dag is dat dan even effectief, of kun je dat zo niet berekenen?