kan ik met de kuur minocycline onder de zonnebank?

Hallo!

Ik slik sinds 1maand nu minocycline voor mijn acne, en wil heel graag weer onder de zonnebank ! Ze zeggen alleen dat je huid wel gevoeliger is voor zon/uv heeft iemand hier ervaring mee?

Misschien eerst alleen een kwartiertje eronder gaan?
Ik verbrand zelf niet gauw!

Groetjes !

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan beslist niet. Als je een beetje pech hebt is je huid nu zoveel gevoeliger voor UV-licht, dat je eigenlijk je tegen normaal buitenlicht al zou moeten beschermen zolang je het middel gebruikt. Zonnen kan resulteren in vlekken, uitslag, roodheid, maar ook in regelrechte brandwonden.

Ik herinner me zelfs een verhaal van iemand die met een vergelijkbaar middel een normale periode is gaan zonnebanken, en het niet heeft overleefd door de derdegraads (!) verbrandingen die ze opliep.

Al is het risico nog zo klein, er is vrijwel geen enkele goede reden ter wereld waarom iemand per se onder de zonnebank zou moeten, dus zolang de kuur duurt zou ik dat lekker laten. Beter het zekere voor het onzekere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Klopt, staat zelfs in de bijsluiter vermeld:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/minocycline?product=minocycline#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
Overigens is een kwartier veel te lang om een zonnebankkuur mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt er aan of ze gewend is er uren onder te liggen bakken. En hoe donker haar huid is. Maar een kwartier lijkt me wel in alle gevallen te lang eigenlijk, zo gezond is het niet.
ronron1212
8 jaar geleden
@Marleen uren onder een zonnebank kan niet.