Trekt een lotion sneller in als je huid vochtig is of droog is?

Toegevoegd na 13 minuten:
En nog een vraag komt de lotion eerst in de haarzakje of in de haar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als je huid droog is worden vloeistoffen beter opgenomen, want is je huid nat, dan loopt een deel van de vloeistof weer van je huid af. Dit geldt voor zowel vloeistoffen op oliebasis, als ie op alcohol- of waterbasis. Bovendien zal vocht op je huid de lotion verdunnen.
Als je specifiek iets op je haar aanbrengt, zal een deel van de lotion inderdaad op je haar gaan zitten, in plaats van in je huid.

Toegevoegd na 1 minuut:
het haarzakje is afgesloten (behalve op de plaats van de haar zelf, is er geen opening naar buiten). Daar zal dus de lotion niet speciaal in trekken. Doordat ze in de huid trekt komt ze (ook) bij het haarzakje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat gaat sneller als de huid droog is. Maar het hangt er zeer vanaf hoe vet de lotion is, want naarmate er meer olie in zit duurt het intrekken langer. Als je een droge huid hebt is een vette lotion beter. Heb je een vette huid, dan kan je het beste een waterige lotion gebruiken.

Bij het opbrengen van een lotion op de huid verdampt het water in de lotion, wat een verkoelend effect geeft en het gevoel geeft dat de lotion snel de huid intrekt. Bij het verdampen wordt tevens water uit de huid onttrokken, waardoor de huid iets uitdroogt. Daarom wordt vaak aangeraden lotions aan te brengen op een vochtige huid.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt water niet opgenomen door de huid. Water trekt door verdamping juist vocht mee uit de huid. Hier wordt de huid daarom alleen maar droger van.
Het insmeren met een lekker geurende bodylotion kan fijn zijn, maar bij klachten van een droge huid kies je beter voor een vette zalf.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, een lotion, creme, milk, olie of zalf kan nooit het haarzakje bereiken, dit omdat deze producten alleen in bovenste laag van de opperhuid trekken, de hoornhuid. De haarzakjes liggen in de lederhuid, die afgeschermd is voor vocht en andere indringers.