Hoelang duurt het voordat je lichaam normaal cortisol produceert na behandeling?

Ik heb anderhalf jaar hormoon zal gesmeerd op een open wond. Een half jaar heb ik minder zware ( cat. 1 en 2.) en een jaar lang 3 en 4 gesmeerd. Daarbij heb ik 4 spuiten corticosteroïden gehad.
Hoelang duurt het voordat mijn lichaam eindelijk van de hormonen af is en normaal gaat functioneren zonder de bijwerkingen van de hormoon zalven?
Moet ik nog langs de huisarts om mijn (bij)nieren te laten checken?

Alvast hartelijk bedankt!

Toegevoegd na 18 uur:
Trouwens, Ik ben door de huisarts verwezen naar de dermatoloog en deze heeft een laserbehandeling uitgevoerd. De laserbehandeling is mislukt (open wond) en is vaak ontstoken. Daardoor kreeg ik dus die hormoonzalf en die spuiten. Sinds kort ben ik met een andere zalf begonnen. Dit is geen hormoonzalf!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
tinus1969
8 jaar geleden
Je moet iig naar de huisarts ja.
Erna55
8 jaar geleden
huisarts of behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb deze zalf van de dermatoloog gekregen. Ik heb een laserbehandeling gehad die niet geslaagd is. Ze probeerde de wond te genezen dmv cortisolzalf en die spuiten.

Antwoorden (1)

Een open wond behoeft een andere behandeling dan met hormoonzalf.
De wond wordt steeds schoongemaakt en behandeld met zinkolie.
Met speciale verbandmiddelen (bijvoorbeeld absorberend verband of hydrocolloïd verband) wordt de wond afgedekt.
Daarna moeten uw benen worden ingezwachteld om de zwelling terug te dringen.

Ik adviseer je om met deze open wond direct contact op te nemen met de huisarts.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je lichaam maakt altijd cortisol aan.
Dit is onafhankelijk of je wel of geen hormonenzalf op je wond smeert.
Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd. Daarom zou een betere benaming zijn: 'stress-response hormoon'.

De productie van cortisol in het lichaam volgt een circadiaan ritme, dat wil zeggen dat de productie niet op elk moment van de dag gelijk is. Tijdens het ontwaken komt er meer cortisol vrij. Dit zorgt o.a. voor een hongergevoel.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben door de huisarts naar een dermatoloog gestuurd. Deze heeft een laserbehandeling uitgevoerd en die is helaas mislukt! Daardoor is het een open wond geworden die vaak ontstoken is. Daarom hebben zij mij zalf gegeven en af en toe die spuiten. Maar heb ik daardoor niet te veel cortisol binnen gekregen en ben ik aangekomen en al die andere bijwerkingen? en wanneer functioneert mijn lichaam weer normaal?
Erna55
8 jaar geleden
Cortisolzalf heeft geen invloed op de hormoonproductie.
Je lichamelijk functioneren heeft niets met de zalf te maken.
Je krijgt de zalf niet om in de " open wond" te doen, maar om de ontsteking ( aan de rand ) af te remmen . Ik kan je aanraden om je vragen aan de behandelend arts te stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een bron daarvoor? dat het niet in je bloed oid. komt? Ik heb namelijk wel ergens gelezen dat het wel in je lichaam wordt opgenomen als je het langdurig gebruikt. En vooral bij klasse 3 en 4.