Is het zinvol om een dubbele laag zonnebrandcreme aan te brengen?

Ik heb een erg lichte huid en smeer me altijd goed in. Laatst smeerde ik me in en toen ik klaar was heb ik een extra laag aangebracht op mijn benen, maar toen ik klaar was, vroeg ik me af of dat wel zinvol was of dat ik gewoon mijn dure zonnebrandcrème aan het verspillen was.

Ik bedoel niet dat je je meermalen op een dag insmeert, dat dat zinvol is spreekt voor zich. En ik ga er ook vanuit dat de eerste laag goed is aangebracht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
2x vlak achter elkaar smeren helpt niet, haal gewoon een hogere factor en smeer 1x in
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik deed het niet om beter beschermd te zijn, meer uit een soort automatisme en bedacht toen dat ik mijn benen al gehad had en vroeg me toen af of het uit zou maken.

Het beste antwoord

Insmeren is zinvol en herhalen ook, maar in een keer dubbel smeren, nee als dat nodig is, zou het op de fles moeten staan.

Gebruiksaanwijzing : schudden voor gebruik, water resistent ~~ regelmatig HH herhalen, vooral na zweten, zwemmen of afdrogen! [dit staat op mijn zonnebrand flesje]

Antwoord

Nee het is niet zinvol om meteen dubbel in te smeren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat wel zinvol is, is een goede beschermingsfactor te kiezen.
Vrienden van mij gingen met vakantie naar Florida/U.S.A. en kochten voor hun Nederlandse weinig zon gewend zijnde, maar niet bleke of lichte huid [donkere ogen/donker haar] , een beschermingsfactor van 20... Dit bleek véél te laag. De zon is dichter bij de evenaar, dus veel intensiever. Ter plaatse hebben ze andere gekocht, ik dacht 30 [maar 40 kan ook hoor ~ weet niet meer].

Je kunt misschien een ander goed merk kopen dat minder duur is, met een hogere beschermingsfactor en dan afwisselend gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, al staat er nergens iets over de hoogte van de zonfactor die nu gebruikt wordt. Het maakt niet uit welk merk je gebruikt, het enige verschil tussen de dure en goedkope producten is, dat er meer verzorgende ingrediënten zitten in de duurdere producten, wat beschermingsfactor betreft, doen dezelfde factoren, hetzelfde werk, of het nu duur was of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De 'verzorgende ingrediënten' in zonnebrandcreme zijn, net als in veruit de meeste andere cosmetica complete onzin. Daar hoef je dus echt geen duurder merk voor te kopen.
Als ik de ingrediëntenlijst van een duur merk en een huismerk (die ik hier beide heb liggen) vergelijk zie ik geen enkel onderscheidend verschil; alleen een paar andere hulpstoffen waarbij het zelfs om verschillende benamingen van dezelfde stoffen zou kunnen gaan. In mijn beleving wordt de hogere prijs van de A-merken toch vooral veroorzaakt door veel hogere reclame-kosten gecombineerd met een veel hogere winstmarge. Ikzelf gebruik daarom al jaren gewoon de huismerken (factor 50 is dan soms goedkoper dan factor 10 van een A-merk), ook voor mijn destijds pasgeboren kinderen. Ondanks dagen in de zon zijn we hier nooit meer verbrand. Maar goed, dit hele geraas natuurlijk bezijden de eigenlijke vraag. mi is het antwoord van jodokus52 gewoon correct.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik deed het niet om beter beschermd te zijn, meer uit een soort automatisme en bedacht toen dat ik mijn benen al gehad had en vroeg me toen af of het uit zou maken. De factor die ik gebruik lijkt me prima (30 op een al iets gebruinde huid, niet in de zon bakken op het heetst van de dag).
Het was gewoon een vraag die in me op kwam tijdens het smeren. Het was namelijk een crème die snel intrekt en ik dacht na over hoe het wordt opgenomen in de huid en of de bescherming 'opbouwt' bij het absorberen van de crème door je huid. Bedankt voor je antwoord :)