Wat te doen als je graag make up draagt, maar je huid er gelijk op reageert?

Ik ben iemand die het leuk vind om veel make up te dragen, maar helaas reageert mijn huid hier erg op. Ik ben namelijk een tijdje gestopt met make up dragen en allerlei crèmes voor mijn gezicht en heb nu bijna (op een paar littekens na) een egale huid.

Helaas mis ik het wel heel erg want ik vind het namelijk leuk om zoveel op te doen. Ik heb al van alles geprobeert dure make up voor de gevoelige huid (ook speciale huidverzorging), maar helaas krijg ik steeds hetzelfde effect. Als ik make up droeg deed ik het altijd netjes eraf halen. Mijn huid reageert dus op alles wat ik er op smeer en niet alleen op make up.

Is er iemand met hetzelfde probleem die hier wel een oplossing voor heeft gevonden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Amadea
8 jaar geleden
Als je zelfs geen speciale makeup voor een gevoelige huid kunt verdragen, dan ben ik bang dat jij een huidafwijking hebt waardoor het gewoon onmogelijk is. Je zou door een huidarts kunnen laten onderzoeken of er iets tegen gedaan kan worden.
Ritsuka
8 jaar geleden
ben je al eens bij een schoonheidsspecialist geweest voor advies over de verzorging en reiniging van je huid?
Ik dacht namelijk ook dat ik goed bezig was, totdat ze mij vertelde dat ik beter op een andere manier kon reinigen. Mijn huid ging er flink op vooruit, kan nu zelfs makeup dragen (af en toe) zonder dat ik gelijk onder de puisten zit
19belle87
8 jaar geleden
Yves rocher heeft best wat veilige make up niet allemaal zou je zelf moeten testen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je de producten van Clinique al geprobeerd?
https://www.douglas.nl/douglas/index_b0008.html?trac=nl.01p.yah.YSM.douglas_nl_marken_clinique.clinique_brand.000000&erid=1438014904939093802&zanpid=2060787777104471040
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs op de producten van Clinique reageer ik (wel iets minder erg).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dat geval naar de dermatoloog en laten onderzoeken op welke stoffen in deze producten je reageert. Als je dat weet, dan kun je op zoek naar producten waar je wel tegen kunt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je dat alleen met de huid op je gezicht, of overal? Je gezichtshuid is dunner en gevoeliger, dus reageert het snelst overgevoelig. Als je alléén in je gezicht zo'n reactie hebt, is het eerder overgevoeligheid en in elk geval - hoogstwaarschijnlijk - geen allergie. Als het wél een allergie is, zou ik inderdaad een test laten doen via de dermatoloog of allergoloog (allergoloog is waarschijnlijk niet nodig als het alleen huidreacties betreft) zodat je weet wáár je op reageert. Reageer je echt óveral op, gebruik je bijvoorbeeld wel eens zeep, lotion of zonnebrandcrème op je gezicht, of kan dat ook niet? En hoe reageert je huid dan? Krijg je uitslag, wordt je gezicht rood, heb je zwelling, of nog andere problemen?
Kristal
8 jaar geleden
Lavera is een merk dat geen schadelijke stoffen in de producten heeft,
het wordt door veel vrouwen gebruikt die allergisch reageren op gangbare make-up.

Antwoorden (2)

Het beste wat je kunt doen is een bezoek brengen aan een huidarts. Deze kan door bepaalde tests uit te voeren tot een diagnose komen wát er precies met jouw huid aan de hand is.

Misschien heb je wel teveel verschillende make-up gebruikt en moest jouw huid zich eerst herstellen om vervolgens wél goed te reageren op bepaalde goede make-up? Misschien ben je allergisch voor een bepaalde stof die in veel make-up voorkomt?
Misschien ligt het aan jouw spijsvertering? De huid verwerkt namelijk ook die afvalstoffen die je lijf uitmoeten en die door de darmen, lever of pancreas niet meer verwerkt worden. De huid heeft namelijk ook een uitscheidingsfunctie.
Misschien heb je overmatige histamine?

Ik kan zo nog wel even doorgaan....feit is dat er veel oorzaken kunnen zijn en alleen een dermatoloog kan je dit precies aangeven. Dan wéét je tenminste waar je je dure geld aan moet uitgeven, anders blijft het toch een gok. Waar de een goede ervaringen mee heeft, kan bij een ander wel tegenovergesteld uitwerken.

Termen als hypo-allergeen, dermatologisch getest of pH-neutraal zeggen ook niet alles. Dit geeft alleen aan dat deze producten aan wettelijke eisen voldoen. Hypo-allergeen bijv. zegt alleen dat er weinig tot geen kans op een allergische reactie geeft maar dit biedt nog geen garantie als je echt een allergie hebt. Je zou moeten weten voor welke stof je allergisch bent en dit moeten zoeken tussen de aangegeven ingrediënten die op het produkt staan.
Dermatologisch getest geeft alleen aan dat een groep vrijwilligers dit getest hebben, maar er staan geen uitslagen van het onderzoek bij. De wet geeft ook niet aan dat dit moet worden vermeld of hoeveel mensen hebben deelgenomen enz.
pH-neutraal geeft alleen aan dat de zuurgraad dicht bij de huid ligt. Bij zeep of badproducten zie je dit vaak. Of je die verdragen kan wordt niet duidelijk, omdat het bijv. belangrijk is om te weten welke zeep of parfum gebruikt is en de term pH-neutraal zegt daarover niets.

Ik zal je eens een interessante link geven, waarin je veel te weten kunt komen als je gaat speuren.
http://www.dr-jetskeultee.nl/een-gevoelige-huid/obj7777537
8 jaar geleden
Probeer eens hypoallergene make-up. Hier zitten weinig of geen allergenen in en dat verkleint de kans op een reactie van je huid. Kijk ook eens naar natuurlijke make-up merken waar geen vreemde chemische stoffen in zitten. Die make-up is vaak wel een stuk duurder maar het is dan ook topkwaliteit. Cenzaa make-up is aan te raden (cenzaa.nl): dit merk gebruikt natuurlijke stoffen voor hun make-up.