Blokkeert een tatoeage niet de functie van je huid?

Als je ernstige brandwonden hebt ga je er aan dood. Maar waarom blokkeren tatoeages, die soms op het hele lichaam zitten, niet de functie van je huid en kun je daar mee leven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het de huid niet vernietigt gok ik. Met tatoeëren voeg je wat inkt toe aan de huid. Bij een ernstige verbranding is de biochemische samenstelling die je huid eerst had compleet weg.
Castle
8 jaar geleden
Even uitleg over wat tatoeëren eigenlijk is:
(bron:http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/wat-gebeurt-er-met-je-huid-wanneer-er-een-tattoo-wordt-gezet )
De huid is opgebouwd uit twee verschillende lagen die weer uit verschillende weefsels bestaan. De buitenste laag heet de opperhuid (epidermis) en de laag daaronder wordt de lederhuid (dermis) genoemd. De opperhuid is opgedeeld in meerdere lagen epitheel (bijna ondoordringbare huid). De buitenste laag van het epitheel bestaat uit dode, sterk afgeplatte cellen die zorgen voor extra bescherming. Onder deze moeilijk doordringbare laag huid wordt de tattoo geplaatst.
De naald met het pigment gaat tot 2 mm diep de huid in en bereikt daar de lederhuid. Wanneer de inkt de lederhuid bereikt, gebeurt er iets geks. De huid schrikt van de onbekende stof, maar de pigmentdeeltjes zijn te groot om weggevoerd te worden. De huid moet dus op een andere manier regelen dat zij niet door de stof beschadigd wordt. Dit doet de lederhuid door de inkt (pigmenten) in te kapselen. Op deze manier ontstaan er letterlijk bolletjes inkt die de huid geen schade aanrichten. Daardoor kunnen ze altijd onder de huid blijven zitten. Deze beschermingsreactie van de huid is dus ideaal om permanente versiering op de huid aan te brengen. --------------------------------------------------------------------------------
Dus door het 'inkapselen' zal de huid zijn functie niet verliezen. Deze zal nog steeds zijn normale functie doen. Bij ernstige brandwonden is er veel kans op infecties en uitdroging. Tevens is de huid ook weg in zijn structuur. Eerste- en tweedegraads brandwonden genezen vaak zonder littekens. Derdegraads zijn blijvend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit had een mooi antwoord geweest Castle, ik had hetzelfde gevonden:
https://www.heinpragt.com/symbols/tatoeage.php
Castle
8 jaar geleden
Hopelijk is de vraagsteller dan toch hiermee geholpen ondanks dat het een reactie is.

Het beste antwoord

bij een tatoeage wordt de inkt ingebracht in de lederhuid, en zijn veel kleine gaatjes naast elkaar.
Een diepe brandwond gaat veel dieper, die kan (afhankelijk van de gradatie van verbranden) zelfs door de hele huid heen gaan.
De huid bij een tatoeage kan nog ademen, en heeft nog een intacte bloedtoevoer etc, bij een verbrande huid is dit allemaal stuk, daarom kan een verbrande huid dodelijk zijn in een hoog percentage van het lichaam. Je huid kan dan zijn normale functies, waaronder je beschermen en het regelen van oa je lichaamstemperatuur, niet meer uitvoeren.