Hoe komt het dat bepaalde delen van je lichaam veel sneller bruin worden dan andere delen terwijl ze evenveel zon krijgen?

Mijn armen, bovenbenen en buik worden b.v. veel sneller bruin dan mijn onderbenen, maar zelfs daar zit verschil in: mijn kuiten bruinen weer veel sneller dan mijn scheenbenen of zijkant onderbenen en de binnen- en voorkant van mijn bovenbenen bruinen weer sneller dan de buitenkant van mijn bovenbenen. Het is oha niet zo dat de lichaamsdelen die sneller en beter bruinen langer/vaker aan de zon zijn blootgesteld, mijn onderbenen zijn vaker aan het zonlicht blootgesteld dan mijn bovenbenen bv als ik een short of rok draag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien weet je wel (en anders nu) dat de huid 3 lagen heeft:hoornlaag, kiemlaag en onderhuids bindweefsel. Je kiemlaag maakt pigment aan als er uv-licht op komt, daardoor wordt je bruin. Waarschijnlijk maakt de kiemlaag bij jou op sommige plekken minder snel pigment aan.

Het beste antwoord

Heeft allemaal te maken met de hoeveelheid melanocyten (pigmentkorrels) in jouw huid.
Niet overal in het lichaam zijn evenveel van deze melanocyten. Onder andere aan de binnenkant van de armen en op je handpalmen heb je bijvoorbeeld veel minder van deze cellen dan op je gezicht of de bovenzijde van je handen. Hierdoor komt het dat je handpalmen vaak minder bruin zijn dan de bovenkant van je handen. In jouw geval dus minder in de onderbenen.
Wanneer deze pigmentkorrels gemaakt zijn, worden ze naar andere cellen in de bovenste laag van de huid getransporteerd.
De pigmentkorrels verzamelen zich aan die kant van de cel, waar de zon op schijnt.
En dat is bij het ene lichaamsdeel wat meer/sneller dan bij de andere delen, in jouw geval dus de onderbenen.