Wintertenen en winterhanden, ook wel perniones genoemd, komen regelmatig voor. Het is een vertraging in de reactie van bloedvaten in voeten en handen op temperatuurverschillen. In koude en natte periodes ontstaan roodheid, zwellingen, pijn en jeuk. Ongeveer 10 procent van de Nederlanders heeft er wel eens last van (gehad). Het komt het meeste voor bij jonge mensen, maar ook ouderen kunnen er last van hebben.
Vanwege de warme kleding en de goede verwarmingsinstallaties in huizen en gebouwen, komen wintertenen en winterhanden steeds minder vaak voor. Hoewel kou de belangrijkste factor is bij het ontstaan van wintertenen en winterhanden, speelt niet zozeer de temperatuur, als wel de vochtigheidsgraad van koude lucht een grote rol. In een vochtige omgeving wordt koude beter geleid dan in een droge omgeving en daarom komen wintertenen en winterhanden in zeer koude en dus droge streken, zoals in Scandinavië en Siberië, niet of nauwelijks voor.
fremar