Hoe leer ik mezelf me eigen haar te knippen met een tondeuse?

Me moeder deed het altijd maar die is overleden.
Nu wil ik het zelf leren, maar kan ik dat?
Hoe kan je dat leren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Door te oefenen, zet eerst het opzetkammetje op de tondeuse, dit kammetje bepaald de lengte van je stekels, op de meeste kammetjes staat voor welke lengte hij bedoeld is, maar misschien weet je nog welke je moeder gebruikte. Vervolgens zet je hem aan en begin je aan de je voorhoofd, beweeg het apparaat in de richting van je achterhoofd. Doe dan hetzelfde bij de zijkanten van je hoofd, kies eventueel een kammetje dat je stekels korter maakt hiervoor. Dan de achterkant, meestal is het handig hier een extra spiegel voor te gebruiken, zet die zodanig achter je, zodat je jezelf ziet in die spiegel, beweeg de tondeuse vanaf de plek waar je gebleven was, richting je nek, ook hier kun je voor de onderkant een kleinere stekel kiezen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bekijk je met de 2 spiegels van alle kanten of het er goed uitziet, zo niet dan even bijwerken. Natuurlijk kun je ook een andere volgorde aanhouden, maar beginnen bij de haargrens is wel verstandig. Bij de meeste tondeuses zit een klein borsteltje waarmee je de tondeuse tussendoor schoon kunt maken, heb je dat niet, gebruik dan een kwast. Ook moet je de tondeuse regelmatig voorzien van een paar druppels olie, dat zal je moeder misschien ook in het tasje van de tondeuse bewaard hebben, anders kun je naaimachine olie hiervoor kopen, bij de winkel waar ze lappen stof en naaigaren verkopen, soms ook op de markt verkrijgbaar of via internet. Vraag of er de eerste ke(e)r(en) iemand bij je is, als je dit probeert, zodat er meegekeken wordt of het goed gaat. Vergeet niet na gebruik het apparaat schoon te maken.
Respect voor jou, dat je je zo zelfstandig opstelt, sterkte met dit verlies.

Toegevoegd na 10 minuten:
De olie doe je op het kammetje van de tondeuse, niet de opzetkam, maar het metalen kammetje waar je de opzetkam overheen zet.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
+ voor heel die uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het gedeeltelijk met WillemNeo eens, maar scheer dan als afwerking tegen de richting in, als je dat als eerste doet, loop je een grote kans dan je apparaat vastloopt in je haar, wat geen fijn gevoel geeft, als je het regelmatig bijwerkt en de stekels toch al kort zijn is dit geen probleem en kun je dit gelijk doen. Je bent een beginner, als de tondeuse dan vastloopt, dan heb je het er gelijk mee gehad. Met de richting mee scheren krijg je ook geen ongelijke stekels. het opzetkammetje bepaald de lengte. Het tegen de richting in scheren zet de stekels recht op, wat je ook kunt doen met wat gel of wax.

Andere antwoorden (1)

Belangrijk bij het gebruik van de tondeuse (vooral met opzetstuk/afstandhouder) is dat je steeds tegen de vleug van je haren in moet scheren (want dat doet de tondeuse eigenlijk). Dus aan de achterkant van je hoofd vanuit je nek omhoog, vanaf de zijkant van je hoofd (je slapen) ook achter je oren, en daarna, voor je oren langs, omhoog. Zo krijg je een gelijke lengte. Op je voorhoofd/ boven op je hoofd ook ' tegen de haren in' knippen met de tondeuse. neem er de tijd voor, ik doe mijn eigen haren altijd en laat alleen de laatste finesses met plezier aan mijn vrouw over.
De meeste mensen hebben een of meer kwasten (of kruinen) op hun hoofd: dat zijn de lastigste plekken om mooi te knippen; hie4r moet je rondom scheren, tegen de groeirichting in. Tenslotte sluit je af met rechte banen vanaf je achterhoofd en je slapen omhoog.

Veel sterkte met het verlies van je moeder en verder sluit ik me helemaal aan bij Crea.