Ik heb altijd stijl haar gehad, toen moest ik noodgedwongen een stukje kaal houden, die pluk groeit nu weer maar dat is krullend haar, is dit raar?

Ik heb altijd stijl haar gehad, door een operatie is een deel van mn haar afgeschoren achter m'n oor, nu moest ik dit eerst een jaar kaal houden i.v.m. de wond. De operatie is zo'n 4 jaar geleden. Nu is het weer aan het groeien. Nu zijn die plukken niet stijl, maar ze krullen. Is dit raar? Kan ik hier iets tegen doen, of moet ik gewoon elke dag die plukken stijlen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De structuur van je haar kan inderdaad veranderen als je kaal bent geweest. Dit het ik ook aan de achterkant van mijn kapsel. Je kunt hier weinig tegen doen buiten stijlen etc.
Bij mij is het inmiddels ruim 8 jaar geleden maar de krullen blijven erin zitten. Dus iedere dag stijlen is een must.

Antwoorden (2)

Ja, dat is wel normaal, maar komt niet zo vaak voor.
De krullen worden gemaakt door de zwavelbruggen in het haar. Deze zwavelbruggen zijn verbindingen in het haar die de golfslag geven. Ook bij permanenten worden deze zwavelbruggen in een andere stand gebracht waardoor de krul ontstaat.
Of een haar steil wordt of een krullend leven gaat leiden wordt fundamenteel bepaald in het haarzakje. Als door omstandigheden de hoofdhuid, waarin het haarzakje zich bevindt, verandert heeft dit invloed op het haar. Volgens de arts Coen Gho, gespecialiseerd in hoofd-, huid- en haarziekten, zijn daar verschillende oorzaken voor zoals chemotherapie, bestralingen, littekens en de puberteit. Ook de groeisnelheid van het haar is van belang. Haar dat snel groeit is meestal steil en langzaam haar heeft krullen. Dus mocht je haar ineens langzamer gaan groeien dan kunnen krullen ontstaan. Maar ineens een hoofd met kroeshaar krijgen zit er vaak niet in, stelt Gho. "Er is een bepaalde marge, en binnen die marge kan je haar gaan krullen. Dit gebeurt in de vroege jeugd bij baby's of in de puberteit. Bij vrouwen op oudere leeftijd komt het door hormoonveranderingen."

Ik verwacht dus dat dit bij jou is gebeurd door het littekenweefsel in combinatie met het langzaam terug groeien van je haar.
Je kunt je haar blijven stijlen met een stijltang, maar ook kun je kiezen voor een keratinebehandeling bij de kapper, of het haar chemisch laten stijlen (omgekeerd laten permanenten) bij de kapper. Deze behandelingen zorgen dat de krul 6 weken tot ruim 2 maanden weg blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kristal
9 jaar geleden
+1
Uitvoerig en helder antwoord. Zeker met de reacties hieronder :)
Niet raar maar opmerkelijk !! Krullen kunnen ontstaan zo als Crea beschrijft , maar dit lijkt me anders met als gevolg wat Crea schrijft . Heb je even . Soms ontstaan krullen door ongelijk uit stuwen van het haar ?! Zoals lava uit een vulkaan links meer dan rechts en dat heel snel achter elkaar in het groei proces .( vaak kroes haar ) dan een ander krul ontstaat dat de haarschacht scheef loopt ! En dat hebjij denk ik na de operatie !?! Dus dat de huidlagen waar de schacht in zit iets verschoven zijn of geknikt dus het haar schuift door een scheven buis en ja wil je er door heen dan buigje door heg buisje met als gevolg krul .viola u heeft nu krullen ! Dit je zie vaker na een operatie aan de schedel . Blijft het zo ?! Nee vaak strekt het heel langzaam weer na de oude situatie maar niet altijd !? Dus daar heb je ook niks aan :) Ach maak of je haar in de krul of ? Ja ik wil het niet bagatelliseren maar je moet er voorlopig mee leven . Of je moet de kapper vragen of ze die pluk willen straighten voor je . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus de haar schacht ( een buisje ) die loopt door een aantal huidlagen bij recht haar is die kaars recht bij krul haar zitten daar bochtjes in . Er is nog een factor dat is aan de basis dat het bewust ( genetisch bepaald ) ongelijk groeit . Dat geeft vaak kroes . Het komt in alle meng vormen voor !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De haarschacht is geen buisje, dat is het deel van de haar dat zichtbaar is. Het deel dat niet zichtbaar is, heet de haarwortel. Een haar groeit niet door een buisje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Crea bedankt het heet schede en wortel schede het stukje na de talg heet dan al schacht .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan. Alleen de wortel heeft een wortelschede, de schacht heeft geen schede. Het deel boven de huid heet alleen schacht. Stukje na de talg? Het talgkliertje zit in het haarzakje, dat deel van het haar heet nog haarwortel. De vorm van het haar wordt bepaald in het haarzakje, niet alle haarzakjes zijn hetzelfde gevormd, dat bepaald of je krullend of stijl haar krijgt, dat heeft ook niets met de vorm van de wortelschede te maken. Een haar groeit overigens ook niet kaarsrecht, maar schuin uit de huid.