Ik heb zonnebrandcreme onder mijn ogen gesmeerd, maar dat mocht blijkbaar niet, wat moet ik nu doen?

Ik kreeg ineens last van een brandend gevoel rondom mijn ogen. Eerst dacht ik dat de huid verbrand was, maar nu lees ik opp het flesje dat ik de oogcontouren had moeten vermijden. Ik heb er veel last van en de pijn wordt niet minder. Het gaat om de Garnier Ambre Solair clean protect + spf 30. Het bevat alcohol als hoofdingredient. Wat moet ik doen om de pijn te verlichten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.8K

Antwoorden (2)

je kunt spoelen met water,(zorg dat het niet in je ogen komt) en even het etiket of de bijsluiter verder lezen of er op staat wat je kunt doen. Als spoelen niet helpt kun je ook de apotheek of drogist raadplegen. Misschien kunnen zij zeggen of er een oplossing is. Wrijven helpt meestal niet, dat maakt het erger
9 jaar geleden
Maar begin gewoon met water: bijvoorbeeld in een eierdopje of klein kopje doen en dan voorover buigen met je gezicht en voorzichtig knipperen terwijl je je oog erin 'hangt'. Je kunt ook voorzichtig onder de douche of kraan proberen te spoelen door water langs je oog te laten lopen. Of je steekt je hoofd gewoon in een bak met water en probeert je ogen zoveel mogelijk open te houden.

Als de pijn na goed uitspoelen niet minder wordt neem dan even contact op met je huisarts. Chemische stoffen kunnen het oog beschadigen. Ik vermoed dat het met zonnebrandcreme nog wel mee zal vallen, maar je kunt het beter een keer voor niets navragen of na laten kijken dan dat je er later spijt van krijgt dat je het niet hebt gedaan. Het is niet vreemd dat het nog een tijdje nawerkt, ook zweet in je ogen kan al prikken en met dit weer helpt de droge lucht, de zon en de lucht van airco's die in veel huizen en auto's aan staan ook niet mee. Maar normaal gezien moet de pijn wel minderen nadat je je ogen hebt uitgespoeld. Als dat niet gebeurt, kun je het beste medisch advies inwinnen. Datzelfde geldt als je merkt dat je minder ziet of je slechter tegen licht kunt dan normaal.

Wordt de pijn wel duidelijk minder na het spoelen maar blijft het toch licht irriteren, dan kun je eventueel bij drogist of apotheek nog oogdruppels halen voor droge ogen. Bij de apotheek zijn enkele merken kunsttranen ook zonder recept verkrijgbaar. Drogisten hebben onder meer het merk Optrex, dat is ook verzachtend bij droge en geïrriteerde ogen. Er zijn oogdruppels en er is ook een oogbad/douche van dit merk. Mogelijk verzacht dit nog wat. Ga verder in elk geval geen dingen doen vandaag die veel van je ogen vragen zoals lang achter de PC of televisie zitten. Dat gaat je ogen nog meer irriteren. Doe eventuele lenzen uit tot de irritatie over is en draag buiten een zonnebril.

Je ogen zoveel mogelijk dichthouden kan ook verlichting geven en helpt ook je ogen vochtig te houden zodat ze goed kunnen herstellen. Ga lekker een tijdje op de bank zitten of op bed liggen met een muziekje op de achtergrond bijvoorbeeld. Lukt dat niet, probeer dan vroeg naar bed te gaan en ga niet lezen of TV kijken terwijl je in bed ligt.