Waarom is je huid op sommige plekjes gevoeliger?

En hoe heten deze "punten"?
Wat ik wil weten is moeilijk uit te leggen maar; op een hoop plekken op je lichaam zijn een soort "punten" waar je huid wat "gevoeliger" is. Als ik deze punten aanraak geeft het een soort "prettig gevoel"/voldoening.
Net of je je huid liever daar aanraakt dan elders.

Een aantal van die punten zijn: - het midden van je nagelriemen - de lijn tussen je eerste en tweede vingerkootje - op de 'v' tussen je wijs/middel- en pink/ringvinger - puntje van je elleboog - binnenkant van je elleboog - midden van je pols, waar je hand in pols overgaat - midden van je bovenlip - achterkant van je oor (in de groef) - midden op je hoofd - in je liezen - onder je knie waar je scheenbeen begint - op je adamsappel - midden van je slaap - net onder je schedel boven je nek.... En nog tal van plaatsen.

Ja echt duidelijker kan ik het niet maken...

Misschien dat een dermatoloog het weet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Volgens mij zijn dit de punten waar meer zenuwuiteinden zitten.

Wikipedia:

De tast- en drukreceptoren bevinden zich overal in de huid, alleen zijn deze niet gelijkmatig verdeeld over ons lichaam. De vingers, voeten, lippen en tong hebben bijvoorbeeld een heleboel sensoren. Op de rug zitten er relatief weinig. Er bestaan verder fasische tastzintuigen die vooral gevoelig zijn voor veranderingen in druk, en tonische tastzintuigen die signalen uitzenden zolang de prikkeling aanhoudt. De laatsten vindt men bijvoorbeeld rondom het hart waar zij de bloeddruk registreren.

Er bestaat verschil in gevoeligheid tussen de verschillende delen van het lichaam, zoals de hand. De vingertoppen zijn erg gevoelig, omdat er zich hier veel uiteinden van zenuwen bevinden. De handpalm is relatief minder gevoelig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vreemde ventje heet HOMUNCULUS en lijkt zo op het eerste gezicht een wat gedrochtelijk menselijk wezentje.

Het is echter tevens een voortreffelijk model, dat neuroloog en hersenchirurg Wilder Penfield (1891-1976) ontwikkelde om inzichtelijk te maken dat ons lichaam er volslagen anders uit zou zien als je het aantal aanknopingspunten van de zenuwen overal buiten op het lichaam zou kunnen visualiseren aan de hand van het aantal aanhechtingspunten op de hersenschors.

HOMUNCULUS toont ons zo waar de meeste zenuwuiteinden te vinden zijn en hoe hun importantie in onze hersenen vertaald wordt.

Met name het feit dat naast de Lippen (Rolling Stones-symbool) vooral DE HANDEN dan zo enorm worden. Maar het is logisch onze handen gebruiken we om van alles te voelen en onze lippen controleren al het voedsel (en de temperatuur ervan) voordat we het naar binnen werken.

Toegevoegd na 21 minuten:
Overigens besef ik dat dit niet geheel een antwoord op de vraag is. Maar omdat de wetenschappelijk vastgestelde gevoelige plekjes heel andere zijn dan de vragensteller is dat ook een beetje moeilijk.

Ik hoop met dit antwoord duidelijk te maken waar, normaal gesproken, de gevoelige plekken wél zitten.
Rieneke1
10 jaar geleden
Grappig verbeeld zo! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een beetje rare vraag, maar zou je niet verwachten dat de eikel/clitoris ook enorm groot zou worden bij dit mannetje? Ik zie dat bij dit mannetje eigenlijk niet zo.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Merk op dat in dit model niet alleen de gevoeligheid zelf is megenomen, maar ook het aantal aanhechtingspunten op de hersenschors.
De signalen van onze handen worden veel intensiever verwerkt dan die van onze geslachtsdelen. Die laatste signalen worden veel 'digitaler' verwerkt: ik voel niets of oh... wat gevoelig !
Terwijl onze handen textuur, gewicht, flexibiliteit, enz. voelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah oke. Dank voor je nadere uitleg!