Door het stoombad wordt je huid gevoelig en is het een deel van de beschermende functies kwijt geraakt. Onderzoek heeft aangetoond dat UVA-stralen en UVB-stralen nu ongehinderd toegang krijgen tot de dieper gelegen huidstructuren. Vroegtijdige rimpelvorming en een verhoogd risico op huidkanker kunnen het gevolg zijn. Het is verstandig om na het stoombad enkele dagen te wachten voordat je onder de zonnebank gaat. Gedurende die tijd wordt er een laagje gevormd dat als een natuurlijke beschermingsfactor werkt.
Een voordeel van de zonnebank na het stoombad is dat je sneller bruin wordt. Door het stoombad gaan de poriën van je huid open staan. Hierdoor kunnen de UV stralen beter doordringen in je huid. Met als gevolg dat je sneller bruin wordt. Dit neemt echter niet de risico’s weg. Als je de zonnebank en het stoombad wilt combineren, ga dan eerst onder de zonnebank en daarna pas het stoombad in. Wacht wel een halfuurtje zodat je huid eerst kan rusten en herstellen van de zonnebank.