Ik heb een allergische reactie opgelopen na een gezichtsmasker.Ik heb nu allemaal rode jeukende vlekken op mn gezicht. Zullen deze littekens vormen?

Ik ben bang dat deze vlekken als littekens zullen blijven in de vorm van hyperpigmentatie? Is dit mogelijk? Of maak ik me teveel zorgen? Ik word bovendien als twee dagen wakker met opgezwollen oogleden. Is dit het bijverschijnsel van de allergische reactie? ER zat bovendien een grote concentratie bakpoeder in het masker dat ik heb gebruikt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De kans dat je hiervan hyperpigmentatie overhoudt is erg klein, maar helaas is dat niet uit te sluiten.
Een allergische reactie is een ontstekingsreactie; elke ontstekingsreactie, ongeacht de oorzaak, kán hyperpigmentatie geven. Gelukkig gebeurt dat meestal niet.
Er is maar weinig dat u nu nog kunt doen om het echt nog te voorkomen. Door er aan te zitten houdt u de ontsteking in stand en hoe langer het duurt hoe groter de kans; blijf er dus zoveel mogelijk vanaf.
Corticosteroidcreme kan het ook sneller tot rust brengen.

De gezwollen oogleden zijn een symptoom van de allergische reactie. Het zal vanzelf wel weer afnemen, maar dat gaat sneller als u anti-allergie medicijnen of ontstekingsremmers gebruikt.
De bakpoeder is ip geen probleem.