Wat zijn de voordelen en de nadelen van het haar wassen met alleen water?

Ik zou graag weten wat de voordelen en de nadelen zijn van het haar wassen met alleen water (no poo of hoe dat ook noemt?).
Ik heb vaak (vooral in de winter, bijna nooit in de zomer) last van jeukend hoofdhuid en soms ook van jeukende bovenrug.
Na het lezen van 'wonderverhalen' van mensen die door enkel te wassen met water of soms met backing soda plots geen last meer hebben van schilfers of jeuk, vroeg ik me af of dit wel mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar ik vond daar geen antwoord op de vraag wat het effect daarvan is op mensen met jeuk en schilfers

Het beste antwoord

Bij het haar wassen met shampoo wordt vuil verwijderd en vet. Shampoo is een synthetische zeep en dergelijke zepen wassen heel intensief.
Door veel minder te gebruiken kun je bereiken dat je minder klachten hebt.

Een natuurlijke zeep (zeg maar groene zeep) verwijdert vuil net zo goed, maar vet veel minder. Sporex is een zeep op basis van natuurlijke zeep. En wellicht zijn er ook andere.
Natuurlijke zeep verbindt zich met kalk in het water en dit blijft vaak achter op huid en haar, waardoor een bepaalde manier van terugvetting plaats vindt.
Gebruik ook hier weinig zeep.

In het algemeen geldt dat als de zeep BEGINT te schuimen je al genoeg hebt.
Veel schuim betekent automatisch meer kans op irritatie.

Elke dag wassen met water en zeep van de haren is echt niet nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het voordeel van wassen zonder shampoo is dat de het vet van de huid niet door zeep wordt verwijderd. Hierdoor blijft de natuurlijke bescherming van de huid intact en zal de hoofdhuid niet gaan jeuken.

Het nadeel is dat het vet, dat de talgkliertjes produceren, na een paar dagen het haar vettig maken waardoor dit er slonzig gaat bijhangen.

Je moet dus kiezen tussen gezondheid en schoonheid.

Warm water verwijdert ook vet, maar niet zo intensief als zeep.
Als ik jou was zou ik het haar met warm water wassen en een conditioner gebruiken.

Met andere woorden; je haar wassen met een conditioner.
Dan kijken of dat het probleem oplost.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat slonzige is alleen de eerste paar weken. Daarna past de vetproductie zich aan aan het feit dat je niet meer zo intensief ontvet. Je kan ook afbouwen, eerst om de dag wassen, dan om de drie of 4 dagen, dan om de week.