wij gebruiken hier al vele jaren dezelfde uierzalf,oorsprokelijk wer uierzalf gebruikt om de spenen van de koe mee te behandelen.Vroeger heette uierzalf ‘spenenzalf’ omdat boeren het gebruikten als geneesmiddel voor koeien die wondjes of infecties aan de uier hadden door het melken. Omdat het veel antistoffen tegen infecties en ontstekingen bevat, werd het op den duur ook gebruikt voor ontstekingen en wondjes bij mensen.
Uierzalf is een verzorgende, verzachtende en ontsmettend crème, die voor een paar euro bij elke drogisterij te verkrijgen is.
Al ie jaren is de samenstelling de zelfde gebleven en staat er nooit antibiotica bij vermeld.
In uierzalf zitten de volgende stoffen: petrolatum (soort aardoliedestillaat), paraffinum liquidum(tevens een aardoliedestillaat), lanolin olie(natuurlijke olie uit schapenvacht), triclosan(anti bacteriële chemische stof) en cymbopogon nardus(etherische plantaardige olie).

Toegevoegd na 2 minuten:
Triclosan is een krachtige en veel gebruikte bacteriedodende en schimmelwerende stof. Het is een wit poeder met een lichte aromatische geur. Het is bijna niet oplosbaar in water, maar goed oplosbaar in ethanol, diethylether en sterk basische oplossingen.
fremar
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Juist. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Triclosan is een relatief nieuw desinfecterend middel. Ondertussen enkele tientallen jaren oud. Daarvoor zal in uierzalf wellicht een ander desinfectans hebben gezeten. Een desinfectans heeft zin, omdat dit breed werkt. Het doodt erg veel verschillende bacteriën en soms ook schimmels.
Een antibioticum is vaak specifieker. Zelfs een breedspectrum-antibioticum zal snel onwerkzaam zijn door vorming van resistentie.