Kan ik mijn bruine kleurtje er af krabben?

Hallo, soms als ik mezelf slecht voel, krab ik wel eens over mijn armen. (Gewoon met mijn nagels, dus je hoeft niet bezorgd te zijn ;) ) Daarnet deed ik het weer, maar ik ben er vrij snel mee gestopt toen ik na een felle krab direct zag dat er een heel stuk bruine huid onder mijn nagel zat. Bruine huid waar ik een weekje in Spanje voor heb gespaard :( Toen ik naar mijn arm keek zag ik ook echt een dikke witte streep staan. (ongeveer 1,5 cm lang en pakweg 3 mm breed) Nu vroeg ik me af - heb ik nu echt net een stukje nieuwe bruine huid weggekrabt? Is dit dan überhaupt mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je huid vernieuwt zichzelf constant, doordat nieuwe cellen aan de onderkant de oude cellen naar boven duwen. Deze oude cellen spoel je af tijdens het douchen of het dragen van kleding. Het is dus best mogelijk dat je oude cellen eraf gekrabt hebt met je nagel; geen zorgen, dat was anders ook wel gebeurd.
Wat je kan doen om je huid er het mooist uit te laten zien, is 1 of 2 keer per week scrubben. Daarmee haal je het bovenste laagje eraf, waardoor je huid er frisser en stralender uitziet. Let wel, je bruine kleurtje gaat er dan ook sneller af. Tis echter een natuurlijk proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zie hetzelfde effect bij het gebruik van schurende garagezeep. Die verwijdert mét het vuil ook het bruine kleurtje op de bovenzijde van mijn vingers, en als ik er een nagelborsteltje bij gebruik zie je dat effect nog een stuk duidelijker.

In mijn geval is het bruin ook in het zuiden opgedaan, maar dat is maar 30 km hier vandaan, en het vuil krijg ik er gratis bij ;-)