Hoe kun je het beste je huid behandelen als je aan het afvallen bent om te voorkomen dat deze overtollig of slap wordt?

Ik ben veel aan het sporten en de massa in mijn buik en lovehandles is aan het afnemen. De huid is echter ook wat slap. Ik scrub 2x per week en gebruik een vette bodybutter om de huid soepel te houden. Maar wat kan ik het beste doen om de huid elastisch te houden, maar vooral om deze strakker te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet ook trainen want dan maak je het strak
Ritsuka
10 jaar geleden
zorgen dat je geleidelijk afvalt, slappe huid komt vaak door veel te snel afvallen.
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je wel gekeken of je genoeg eet om je training te ondersteunen? http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Je TDEE (2de getal) is wat je nodig hebt

Het beste antwoord

Helaas zijn crèmes geen oplossing om je huid te voeden bij het afvallen, want ze vormen vaak eerder een ballast dan een weldoener:
Veel huidcrèmes bevatten giftige stoffen. Logisch ook, want crèmes moeten lang houdbaar zijn, ze moeten fijn aanvoelen (niet korrelig enzo), een mooie kleur hebben en ook nog eens lekker ruiken. Door al deze eisen zijn er chemische stoffen nodig, waardoor crèmes hun uiteindelijke doel (de huid verbeteren) voorbij schieten.
(Bestudeer voor de aardigheid eens de ingrediëntenlijst)
Het is beter om natuurlijke oliën te gebruiken zonder schadelijke toevoegingen zoals amandelolie, koudgeperste (biologische) olijfolie of biologische kokosolie (gezond om in te bakken, maar ook een weldaad voor je huid)

Je voeding heeft echter het grootste effect op je huid.
Bij een tekort aan energie gaat je lichaam namelijk eiwitten verbranden. Veel spiercellen gaan daarbij verloren, maar ook de cellen van je huid moeten het ontgelden. Val daarom langzaam af zodat je strak in het vel blijft zitten.

Bij een mooie huid gaat het niet alleen om een gaaf oppervlak; vooral de onderliggende structuur is bepalend. Deze laag bestaat uit elastine- en collageenvezels. En juist deze vezels kunnen bij een energietekort verminderen. Het gevolg is een ingevallen en slappe huid die zich niet of moeilijk herstelt.
Zorg dat je voldoende blijft eten en eet ook niet eenzijdig.

Collageenvezels lijden bij een gebrek aan koolhydraten en of eiwitten. Daarentegen zijn vetten en water nodig om de huid soepel te houden. Verder zijn vitamines en mineralen belangrijk. Zo is vitamine C noodzakelijk voor de opbouw van collageen en ook vitamine A is erg goed voor je huid. Bezuinig dus nooit op gezonde voeding. Daarentegen kun je snoep en snacks beter laten staan. Veel suiker vernietigt het collageen en snacks zie je in het lichaam terug als cellulitus. Wees ook matig met bewerkte voedingsmiddelen omdat deze vaak onnatuurlijke ingrediënten bevatten die je huid eveneens beschadigen.
Om diezelfde reden zijn crashdiëten ook niet gunstig, want bij snel gewichtsverlies komen er veel gifstoffen uit de vetcellen vrij.

Het sporten wat je doet is goed. Lichaamsbeweging laat de huid goed doorbloeden en heeft daarom een positief effect. Ook scrubben bevordert de doorbloeding.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je doet het goed, blijf sporten en bewegen, dus lopen in plaats van auto of scooter, fietsen is ook goed.

Afhankelijk van de hoeveelheid gewicht is het hoeveel huid er is om strakker te maken. Als je 10 kilo overgewicht afgevallen bent of 50 kilo, dat scheelt nogal... ook gaat het er om of je langzaam afvalt of [véél] te snel. Hoe sneller je afvalt, hoe minder tijd de natuur heeft om het te herstellen. Met sporten en veel bewegen help je, maar niet alles is op die manier te regelen.

Bij 10 kilo moet het geen problemen opleveren, bij 50 kilo is het anders, als het je dan niet lukt zou ik bij de huisarts aan de bel trekken, of er misschien op een andere manier [operatie te veel huid weghalen] iets kan gebeuren.