Hoe kun je conteroleren of tattoo werktuig "schoon" is?

ik wil een tattoo laten zetten maar ik heb gelezen dat je van tattoo werktuigen soa's kuntkrijgen, of andere ziektes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al werkt die tattooshop 100% clean dan kan je nog ellende krijgen.
Je weet namelijk niet hoe de inkten die ze gebruiken reageren op jouw lichaam. Je kunt namelijk ook nog allergisch voor sommige kleuren zijn.

Antwoorden (4)

Een tatoeageshop moet werken volgens de hygiënerichtlijnen van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (LCHV) die door de Minister van VWS zijn aangewezen als veiligheidscode.

Als aan alle eisen van die richtlijnen wordt voldaan, moet de shophouder een vergunningaanvraag naar de GGD sturen. De GGD maakt een afspraak voor inspectie. Als alles goed is, geeft de GGD een vergunning.

Het register van vergunninghouders is openbaar via de website www.veiligtatoeerenenpiercen.nl Consumenten en organisaties kunnen op de website zien welke ondernemers een vergunning hebben.

"Op deze website vindt u alle studio's, schoonheidssalons en juweliers die een vergunning hebben. De overheid adviseert u om alleen een tatoeage of piercing te laten aanbrengen bij ondernemingen die in het bezit zijn van een vergunning. Ondernemingen die niet op deze site staan hebben geen vergunning. U kunt zoeken op plaatsnaam, postcodegebied en naam van de studio of salon. U kunt ook selecteren op 'verrichting', tatoeëren, piercen, permanente make-up of gaatjes prikken in oren en neusvleugels."

Toegevoegd na 5 minuten:
Je moet er dus op vertrouwen dat de GGD haar werk goed gedaan heeft en dat de shophouder altijd werkt volgens de richtlijnen.

Voor een deel is dat natuurlijk een kwestie van vertrouwen. Maar dat is het bij bijv. de tandarts ook; je gaat ervan uit dat voor iedere patiënt een 'nieuwe' set instrumentarium wordt gebruikt die schoon is en gedesinfecteerd.
10 jaar geleden
Helemaal controleren kun je het niet maar een tattoo artiest moet in het bijzijn van jou zijn spullen klaar en in elkaar zetten, de naalden en de tubes moeten steriel zijn, hij/zij moet handschoenen dragen het snoer van de tatoeagemachine moet ingepakt zijn enz.
Het risico om iets op te lopen is uiterst klein maar natuurlijk wel aanwezig.
Ik ben zelf door verschillende artiesten "onder handen genomen" en allemaal werkten ze volgens de richtlijnen uit de bron, lees dit eens en je zult zien dat ze aan veel eisen moeten voldoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 100% zekerheid heb je nooit. Wel kun je zelf van te voren wat zaken onderzoeken. De informatie welke worden gegeven door de voorgaande reacties, zijn een goede start. Daarnaast kun je ervaringen nalezen van anderen. (bron één) Zorg daarnaast voor een goede verzorging na het zetten van de tattoo. (bron twee) In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
IDD een GGD
vergunning!

gebied desinfecteren
vorm zetten met gedesinfecteerd (alcohol) watte-micro-staafje.. en een cupje inkt

handen wassen
schoon en nieuw cupje inkt klaarzetten(niet het cupje waar je de vorm mee hebt getekend!!
naald uit de verpakking
desinfectie op de handen spuiten
droog laten worden
handschoenen aan-met schone hand alleen!!! houder voor naald -lamp- stoel-inkt de lamp etc aanraken
de huid tussen door reinigen met je vuile hand!! na werken trek je eerst de vuile handschoen uit en dan pas!!! de schone..
En niet te vergeten ervaring Know-how- passie en voor je vak..

Maja van der graaf Future Looks Rotterdam
Cosmetisch & Medisch pigmentiste