Groeit lang haar langzamer dan kort haar?

Het valt mij op dat toen mijn haar korter was, het heel snel groeide (12CM per jaar). Nu mijn haar heel lang is, groeit het maar 4CM per jaar. Het lijkt alsof mijn haar langzamer groeit naarmate het langer wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Nee, haar groeit van binnenuit. Het slijt wel sneller als het lang is, daardoor lijkt het minder snel te groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dus feitelijk is het zo dat je haar sneller groeit als je regelmatig de dooie puntjes eruit knipt of laat knippen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je haar groeit aan de hoofdhuidkant en de groeisnelheid heeft niets te maken met de lengte. Alleen verslijt langer haar sneller (omdat het ouder is) en dan lijkt het of het minder snel groeit. Knippen heeft geen invloed op de groeisnelheid. En of je met knippen de haren minder snel laat slijten? Vast wel iets, maar je knipt er ook weer af...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wenkbrauwen groeien toch ook binnenuit? Die stopt ook na een bepaalde lengte met groeien.
Zoals ik het hieronder lees is het gezichtsbedrog, of heeft het te maken met het ouder worden.

"Vraag: Hoe snel groeit haar?

Antwoord: De snelheid waarmee haar groeit is globaal genomen zo’n 1,25 cm per maand, wat zo’n 15 cm per jaar betekent. Bij het ouder worden kan de snelheid afnemen tot slechts 0,25 cm per maand.

Celdeling is verantwoordelijk voor de haargroeicyclus. De nieuwe cellen duwen het haar voorwaarts om het langer te maken opdat het nieuwe haar kan toegevoegd worden bij de wortel. Er bevinden zich ongeveer 100 000 haren op een gezonde hoofdhuid. Elk van deze haren zal, in een normale gezondheidstoestand, van één tot zes jaar meegaan. In normale omstandigheden verliezen mensen zo’n 100 haren per dag. De uitgevallen haren worden vervangen door nieuwe. Kaalheid ontstaat wanneer er géén nieuwe haren meer geproduceerd worden.

Tijdens zijn levenscyclus maakt een haartje drie fases door: de anagen, de catagen en de telogen. De anagen(groeifase) is de eerste fase: het nieuwe haar groeit in de bulbus (haarwortel). Daarna komt da catagen (intermediaire fase): het haar stopt met groeien omdat de celdeling stopt. De telogen (rustfase) is de laatste fase: nieuw haar gaat groeien in de papil en tot slot valt het oude haar uit.

Haar groeit overal éven snel. Er is géén merkbaar verschil tussen de pony, nek, kruin, … Je denkt misschien dat een pony sneller groeit, maar dat is gezichtsbedrog. Vélen knippen de pony nét boven de wenkbrauwen en daardoor zal de minste haargroei zichtbaar zijn. Als je een rolkraagtrui draagt, zal je haar er langer uitzien en op die manier ga je misschien denken dat het sneller groeit. Nog maar eens een illusie die te verklaren is door de rechte lijn van de rolkraag. "

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook hier wat tips om het sneller te laten groeien (mssn dat je vroeger bijvoorbeeld onbewust deze dingen deed) en

Hoe lang kan haar gemiddeld worden?

Een haar groeit niet oneindig door. Het haar van mannen kan gemiddeld 40-50 cm lang worden. Het haar van vrouwen kan ongeveer 70 tot 80 cm lang worden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Hoe kan ik mijn haar sneller laten groeien?

Veel zonlicht
In zonlicht zit vitamine D. Deze vitamine zorgt er voor dat je haar sneller gaat groeien
Eet genoeg proteïnes
Proteïnes zitten in o.a. vlees, vis en eieren
Masseer je hoofdhuid regelmatig
Masseer je hoofdhuid elke dag 1 keer. Dat zorgt voor een stimulatie van de haargroei
Gebruik een haargroeimidde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben nog lang niet oud, ben 19.
De snelheid van de haargroei heeft ofwel te maken met de gezondheid van het haar (ouderdom, verwaarlozing, gespleten punten,...) of hangt af van persoon tot persoon. Als het lang is, groeit het dus niet sneller dan wanneer het kort is.