Wat moet ik doen aan de allergische reactie van make-up?

Ik had begin van de middag een fotoshoot. Bij deze fotoshoot was een visagiste die poederig make-up tegen het glimmen aanbracht op het gezicht. Ik heb wel eerder make-up gehad bij een TV opname, maar dat was een soort crème in plaats van de poeder van nu. Na de shoot heb ik het gelijk eraf gehaald met een doekje en water en omdat ik altijd een droge huid heb, vasaline-carboneercrème aangebracht thuis. Echter is de huid in mijn gezicht bedekt met rode vlekjes (onregelmatig) en jeukt het flink in mijn gezicht. Wat kan ik doen? Hoe lang houd de reactie aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zorgen dat echt alles er goed af is, en een dikke laag verzorgende creme er op. Morgen zal het al minder zijn denk ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebruik geen vaseline, dat is een oliederivaat en verpest je eigen huidvet-aanmaak.
Gebruik een hypo-allergene dagcrème, en vermijd de zon, de komende dagen.

Het beste antwoord

Nu de je huid goed reinigen met een make-up remover, daarna een dag- of nachtcreme aanbrengen die geen parfum bevat en voor de gevoelige huid geschikt is. Heb je er morgen nog last van, ga dan even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben een man: ik heb derhalve ook geen make-up remover ofzo, want ik gebruik het nooit. Alleen als het word aangebracht, zoals bij een fotoshoot. Ik heb ook geen dag- of nachtcreme; wel vaseline carbomeer creme of zoiets van de huisarts zelf voorgeschreven voor een droge uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook voor een man is het nodig om na het gebruik van make-up de huid met speciale make-up remover te reinigen, schaf het zo snel mogelijk aan, zodat je het hebt bij je volgende fotoshoot, probeer het te lenen bij een buurvrouw of vriendin, vraag of ze een product voor de gevoelige of droge huid hebben, zodat je je gezicht alsnog goed kunt reinigen. Aangezien de Carbomeer creme vet bevat, zou ik dat even achterwege laten, in ieder geval vandaag, kijk even of je huid morgen hersteld is, ga als dat niet het geval is naar je huisarts.
Kimath
10 jaar geleden
Haal bij de Hema make up reinigingsdoekjes, zijn net van die babydoekjes, wit met gele verpakking. Niet duur en werken erg prettig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is ook een idee Kimath, alleen drogen de doekjes wel uit als je ze langere tijd niet gebruikt, om die reden zou ik toch een flesje of tube aanschaffen.

Andere antwoorden (3)

Ik zou ook even opschrijven welk product het is waar je op reageert. Dan weet je dat meteen voor de toekomst en kun je toekomstige allergische reacties misschien voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar de dokter en doe een bloedtest! Er is ook wel make-up voor mensen die er allergisch voor zijn! xx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Make-up allergieën zijn rondom erg vervelen. Vaak ook omdat je echt zoekwerk moet verrichten om te weten van welke stof/ingrediënt het komt.

Er zijn hypoallegene merken (zoals Pupa (www.pupawinkel.nl) of het zeer uitgebreidde merk Make-up Studio (zie www.visagiepro.nl), maar deze zijn slechts getest op de meest voorkomende allergieën en betekent niet dat je voor een bepaald ingrediënt niet allergisch bent.

Daarom zou ik je aanraden om een lijst van ingredienten bij te houden van de producten waar je allergisch voor bent en een lijst van ingrediënten van producten waar je niet allergisch voor bent. Uiteindelijk zul je daar uit kunnen halen voor welke stoffen je allergisch bent.

Het is ook mogelijk om uiteindelijk over een allergie heen te groeien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om de allergische reactie te behandelen: schoonmaken met het product dat je er altijd voor gebruik je eigen milde creme. Houdt het langer dan 3 dagen aan dan moet je naar de huisarts.