Is het werkelijk nodig een shampoo te gebruiken?

Gebruik ik geen shampoo dan voelt het haar dikker en gezonder aan dan wanneer er een flesje aan te pas komt. Was ik het echter met shampoo dan voelt het aanzienlijk dunner en slapper. Ook merk ik op dat mijn hoofdhuid vaak wat licht gaat jeuken. Ik gebruik enkel een natuurlijke shampoo zonder chemische bestandsdelen en parfum. Om het haar enigszins in model te houden gaat er een klein beetje pure kokosolie in.

Ik vraag mij af of niet enkel warm (niet te heet) douchewater volstaat om het haar en de hoofdhuid te ontdoen van vuil en vet.

Bedankt voor de eventuele antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat is niet nodig maar er zijn verschillende manieren (met alleen water of met iets anders).

Houd er rekening mee dat je haar daar 4-6 wk aan moet wennen en in die tijd wordt je haar vetter: De ervaring leert dat er een toename is van talg en de aanmaak van olie blijft eerst doorgaan. Hierdoor voelt en ziet je haar er vettig uit. Dit kan 4 tot 6 weken duren, daarna merk je dat het minder wordt. Houd hier rekening mee en geef niet op.

Borstel je haar elke avond goed, dit zorgt ervoor dat de talg en olie over je haar verdeelt wordt en verspreid wordt. Gebruik een borstel met echt haar, dit is te koop bij elke drogist. Je kan beginnen met een plastic borstel om alle klitten eruit te halen om vervolgens door te gaan met de borstel welke echt haar bevat.

Daarna moet je gaan besluiten of je verder gaat met alleen water of bijv met azijn of baksoda: De No Poo methode houdt in dat je je haar niet wast met shampoo, maar met azijn en baksoda of alleen met water. Dit klinkt heel raar. Het is echter helemaal niet zo raar, aangezien de moderne shampoo pas op de markt is gekomen in de 30er jaren van de vorige eeuw. Daarvoor waste men het haar met zeep of alleen met water.

Zoals gezegd is No Poo stoppen met gebruiken van shampoo. In plaats daarvan was je je haar met water. Juist, alleen met water. Wanneer je denkt dat je haar toch even wat nodig heeft, dan kan je het wassen met baksoda en met azijn. Je kan hier gewone witte natuur azijn voor gebruiken of, zoals sommige mensen doen, Appel azijn. Het is voor jezelf even uitzoeken wat jij het prettigst vind.

Azijn Spoel 2x per week je haar hier mee. Vul een beker voor 1/3 met azijn en de rest met water. Wanneer je onder de douche staat of je haar aan het wassen bent, spoel je haar ermee.

Baksoda Was 1x per maand je haar ermee. (Hoe vaak je het kan gebruiken ligt aan je haar. Fijn haar kan droog worden wanneer je het te vaak gebruikt, het is dus even uit proberen wat voor jouw haar het beste is). Doe 1 theelepel baksoda in een beker en vul met water. Schenk het mengsel over je hoofd en masseer goed je hoofdhuid.

Lees alles in de bron:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Is inderdaad prima mogelijk met de "No poo" methode.
Je kunt cold turkey gaan en alleen met water wassen. Dit kost even tijd. Of alternatieve zoeken.
Een zeer goed forum met veel informatie over haar en het wassen ervan is Raponsje Haar forum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, het ziet eruit als een handige site. Cold Turkey, dit is het wassen van het haar met enkel water? Grappig, ik heb hier nooit van gehoord. Dus bij het goed masseren van de hoofdhuid met enkel koud of warm water is al het vet en vuil prima te verwijderen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar het haar wordt wel eerst vetter omdat het gewend is constant talg aan te maken vanwege de vele wasbeurten. Houd hier dus de eerste 2 maanden rekening mee!