Hoe verzorg ik mijn T zone?

Ik ben 16 jaar en heb een gemengde huid.
Ik reinig elke ochtend me huid met Milk en Tonic voor de gecombineerde huid, gebruik een dagcreme voor de gemengde huid op me gezicht behalve me neus en op me neus tonic en creme voor de vette huid.
Mijn neus glimt namenlijk heel erg en ik weet dat dat normaal is, maar ik heb een sterke neus en ik ruik gewoon het vet. Dit vind ik gewoon heel vervelend. Hoe verzorg ik dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
laat je eens adviseren door een schoonheidsspecialiste

Antwoorden (2)

Je doet het niet slecht, maar je kunt het beter anders doen. Gebruik op de vette plaatsen reinigingsproducten en creme voor de vette huid en op de droge delen reinigingsproducten en creme voor de droge huid. De creme en reiniging voor de gecombineerde huid kan te agressief zijn voor je droge delen en te soft voor je vette delen. Kies voor de milk voor de vette huid er een op oliebasis, dat klinkt raar, maar olie lost vet op, gebruik daarna een hydraterende tonic of lotion, wat het vet verwijderd. Probeer in plaats van water je huid eens te reinigen met lauw warme kamillethee, kamille werkt kalmerend op de droge delen en ontstekingsremmend op de vette delen. Je zal het nog een paar jaartjes moeten doen met deze huid, want naarmate je ouder wordt, wordt je huid droger en vochtarmer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals hierboven genoemd ben je inderdaad al goed op weg en het is fijn te weten dat je deze problemen vooral zal ondervinden in je puberteit. Dit heeft namelijk te maken met de hormonen, deze hormonen zorgen ervoor dat de talgklieren groter worden waardoor je een overmatige talg productie hebt. Op de T-zone bevinden zich de meeste en grootste talgklieren, vandaar dat je daar het meest last heb van een vette huid. Maar wat kun je nu het beste doen met een vette huid. Lees hieronder mijn tips:

- Probeer producten die te hardnekkig zijn te mijden. Met hardnekkig bedoel ik producten die de huid te goed reinigen. Deze zorgen er namelijk voor dat het natuurlijk beschermlaagje van de huid (talg) verwijderd wordt, de huid schrikt hiervan en zal reageren door meer talg aan te gaan maken, want deze wordt juist steeds verwijderd. Reinig de huid dus met een reinigingsgel.
- Probeer ook de producten te mijden die van zichzelf al vettig zijn.
- Laat de huid niet uitdrogen, gebruik dan ook geen verzorgingsproducten waar alcohol in zit!! (Zoals waarschijnlijk jou tonic) Spuit bijvoorbeeld geen parfum op de huid, maar spray de parfum lichtjes op de kleding. Dep na het wassen het gezicht droog i.p.v. het droog te wrijven.
- Scrub de huid regelmatig (maximaal 2 keer per week), doe dit alleen niet vlak vóór of na het scheren, dit kan namelijk vervelende irritatie tot gevolg hebben. En als je het echt perfect wilt doen, kun je wekelijks de huid ook verwennen met een verfrissende gezichtsmasker.
- Maak ook gebruik van crèmes die de talgproductie vermindert.

Wees lief voor de huid en gebruik producten met een goede kwaliteit, alvast ontzettend veel succes!

Liefs @DeDibber