Ik ben 18 jaar en mijn haar laat heel veel en snel los?

Hallo,
Ik ben 18 jaar en ik word eind mei 19.

Telkens als ik mijn haren kam, blijven er heel veel haren in mijn kam zitten.
Als ik dan gelijk mijn kam weer schoonmaak, en er nog een keer in mijn haar ermee gaat, zit weer mijn kam vol met haren!

Ik heb kort haar, en het is vorige week geknipt, maar ook voor mijn knipbeurt, liet ik al haren los bij het kammen.

Hoe kan dat? en wat kan ik doen dat dit niet meer gebeurd?

Kan Iemand me aub helpen.

Met Vriendelijke Groeten:
Corné

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

De haaruitval wordt in gang gezet door het mannelijk hormoon dihydro-testosteron. Dit testosteron hormoon wordt afgekort met de letters DHT. DHT wordt in de puberteit in verhoogde mate aangemaakt door de bijnieren en in de geslachtsorganen. Haarzakjes reageren op dit hormoon. Sommige haren zoals de lichaamsharen, de okselharen en de baardharen gaan er harder door groeien, en de haren boven op het hoofd gaan er vreemd genoeg juist van uitvallen. De haarzakjes kunnen zelfs helemaal verschrompelen, waarna er volledige en blijvende kaalheid ontstaat. De gevoeligheid van de haarzakjes op het behaarde hoofd voor het hormoon DHT is wisselend van persoon tot persoon en dit is erfelijk bepaald. Er is nooit twijfel over deze diagnose, het beeld is voor iedereen direct herkenbaar, en er hoeft ook nooit aanvullend onderzoek te worden gedaan (bij de man; bij vrouwen soms wel). Omdat alopecia andropogenetica geen ziekte is maar een normaal verschijnsel, is de eerste vraag die gesteld moet worden: 'moet ik er wel wat aan proberen te doen?'. De behandeling (zie verder) is namelijk niet zo eenvoudig en vertraagt eerder het proces van haaruitval een tijdje dan dat het een blijvende verbetering biedt. Desondanks kan het voor de mannen die het treft een groot probleem zijn, moeilijk te accepteren, vooral als het gebeurt op jonge leeftijd. Het kan leiden tot een verminderd zelfvertrouwen, psychologische problematiek, het kan een obsessie worden. De laatste jaren is dat wat minder, omdat haardracht wordt beïnvloed door modetrends en het nu juist in is om de schedel helemaal glad te scheren. Hoe men er ook mee om gaat, vaak komt toch de vraag aan de orde of er nog wat aan gedaan kan worden.
De opties zijn:
- behandeling met geneesmiddelen (haar lotions en tabletten)
- haartransplantatie
- pruik
Minoxidil lotion

Minoxidil is beschikbaar in de sterkte 2% (merknamen Regaine, Alopexy) en in de sterkte 5% (gemaakt door de apotheek). Deze lotion kan de haaruitval verminderen en ook enige teruggroei van haar bewerkstelligen. Na stoppen met het middel vallen de haren weer uit. De hogere concentratie werkt beter dan de lagere. Het middel kan of 1 of 2 keer daags worden aangebracht. Ook vrouwen kunnen minoxidil gebruiken. Het middel wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Tel de haren die loslaten eens, tussen de 100 en 150 haren verliezen per dag is normaal, ga bij meer loslatende haren eens naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Duidelijk +
Als je meer dan 100 haren per dag verliest dan is dat abnormaal en dan zou ik een bezoekje aan de huisarts brengen en helaas kan dit het begin zijn van de genetische haaruitval. Dat kan vanaf je 18de beginnen en is de meest voorkomende vorm van haaruitval. Vraag eens aan alle mannelijke familieleden van je wanneer die begonnen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/71962-haaruitval-en-haartransplantatie.html

Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben en daarom is een bezoekje aan de huisarts wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ook een oorzaak zou kunnen zijn is dat je té ongezond eet! Door ongezond te eten vallen je haren ook uit. Probeer wat gezonder te eten en als het dan niet verminderd/stopt en zou je naar een dokter kunnen gaan.