Helpt je spieren insmeren met olie tegen striae tijdens krachttraining?

Jaren geleden werd mij het advies gegeven om enkele specifieke plaatsen op het lichaam licht in te smeren met olie om de kans op striae gedurende de krachttraining te verkleinen. Het is mij bekend dat dit huidprobleem kan optreden indien er sprake is van een te snelle afname of toename van gewicht. Snel aankomen in spiermassa in een korte tijd zal ondanks het vele sporten in de week niet het geval zijn gezien ik als supplement enkel proteïne poeder gebruik en geen onnatuurlijke groeibevorderaars.

Los van een snelle gewichtsverandering werd mij verteld dat de constante spanning door het vele strekken van de spieren en huid tijdens krachttraining (fitness) ook deze ongewenste 'huidscheuren' zouden kunnen veroorzaken. Dit klonk toentertijd aannemelijk omdat het smeren van olie ook wordt aangeraden bij vrouwen gedurende de zwangerschap. Sindsdien ben ik dit altijd blijven doen.

Toch vraag ik mij af: heeft het smeren van de huid met olie voor de training werkelijk zin om de kans op striae te verkleinen?

Bedankt voor de eventuele reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Amadea
11 jaar geleden
Mijn zus heeft tijdens haar zwangerschap van een tweeling haar buikhuid soepel gehouden met olie, en zij heeft inderdaad géén striae eraan overgehouden.

Het beste antwoord

Een huidcel via de oppervlakte verzorgen werkt gedeeltelijk.
Het is beter om van binnenuit je huid te voeden, door extra vitamine, eiwitten en mineralen in te nemen.
Als een lichaamsdeel sneller groeit dan de huid kan bijhouden, scheurt het bindweefsel onderhuids.
Deze fijne scheurtjes zijn ook aan het huidoppervlak zichtbaar.
In het begin zijn deze huidstriemen donkerrood van kleur en kunnen ze ook pijnlijk zijn.
Na verloop van tijd trekt de roodheid weg en zijn de huidstriemen lichter en witter van kleur.
Helaas kun je niet zoveel doen om huidstriemen te voorkomen.
Door de huid soepel te houden met een voedende crème, olie of bodylotion kan je bijdragen aan het voorkomen van huidstriemen of striae.
Vaak is het erfelijk bepaald of je wel of geen striae krijgt.
Als je eenmaal striae hebt, zal dit nooit meer helemaal verdwijnen. Je kunt wel smeren met een speciale crème, bijvoorbeeld PCLE crème om de huid en de huidstriemen weer soepel en zacht te maken. Na verloop van tijd wordt de striae minder zichtbaar.
Bodybuilders die in korte tijd hard trainen kunnen striae ontwikkelen op armen, bovenbenen en borsten. De spieren ontwikkelen dan zo snel dat er onderhuids scheurtjes ontstaan.
Door een crème te gebruiken, houd je de huid soepel. Een soepele huid is flexibel en rekt dus gemakkelijker mee wanneer er sprake is van een grote groei. Door het gebruiken van een rijke crème zoals PCLE crème kun je striae hiermee tot op zekere hoogte voorkomen.
PCLE crème helpt ook bij het herstellen van de huid als je eenmaal last hebt van huidstriemen. Striae is te vergelijken met littekenweefsel. Door het hoge gehalte van vitamine E in PCLE crème wordt de huid opnieuw soepel en worden de huidstriemen na verloop van tijd minder zichtbaar. Het is wel belangrijk de crème tweemaal daags goed in te masseren.

Ik noem hier PCLE van Biodermal, maar andere producten zijn ook prima, maar let er wel op dat deze vitamine E bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste crea, Gezien de scheurtjes onderhuids plaatsvinden zou dit betekenen dat de olie moet doordringen door het huidoppervlak. Maar is dit eigenlijk wel mogelijk? Voeding met vitamine E klinkt dan ook iets aannemelijker om de huid van binnenuit elastisch te houden. Als olie gebruik ik overigens kokosolie. De olie heeft vele goede eigenschappen maar of het deze specifieke vitamine bevat, dit moet ik opzoeken.