De voeten van diabetespatiënten hebben extra zorg nodig. Regelmatige controle en behandeling door een speciaal opgeleide pedicure kunnen ernstige problemen voorkomen. Waarom?
Diabetische voeten vereisen extra zorg:
De voeten van diabetespatiënten kunnen namelijk extra kwetsbaar zijn en hierdoor is een speciale behandeling geboden.
•de bloedsomloop in benen en voeten kan verminderen
•het gevoel in de voeten kan verminderen of uitvallen
•de voeten van stand kunnen veranderen.
Heeft u diabetes, dan kunt u zelf het volgende doen:
•controleer dagelijks uw voeten op eventuele wondjes of huidbeschadigingen
•ga regelmatig fietsen of wandelen en doe (dagelijks) voetoefeningen
•laat uw voeten behandelen door een professionele pedicure aangesloten bij ProVoet met de aantekening “Diabetische Voet.”
Wanneer gaat een diabetespatiënt naar een pedicure?
Als u diabetes heeft, is raadzaam om enkele malen per jaar naar een pedicure te gaan die aangesloten is bij ProVoet en de aantekening ‘Diabetische Voet’ heeft. Ook als u geen voetklachten heeft! Het voorkomen van voetproblemen is namelijk één van de belangrijkste taken van de pedicure. Naast de voetbehandeling, geeft de pedicure adviezen over de verzorging van uw voeten en de keuze van schoenen. Ook kan de pedicure vroegtijdig problemen signaleren en u doorverwijzen naar de huisarts, specialist of podotherapeut.
Vergoeding
Als u als diabetespatiënt naar een pedicure gaat met de aantekening “Diabetische Voet” dan kunt u in sommige gevallen in aanmerking komen voor een vergoeding (tegemoetkoming) van de behandelingskosten.
Op www.dvn.nl staan nog meer tips voor diabetici en voeten behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als diabeet die eens per ±7 weken naar een Pro Voet pedicure met aantekening gaat, onderschrijf ik dit antwoord volledig.
Daarbij komt het voor (in mijn geval tenminste) dat je als diabeet ook oogproblemen krijgt en het zelf niet meer goed ziet! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Moolkeesje, ook hebben veel diabeten oogklachten, wat de verzorging ook moeilijker kan maken. Maar zeker het feit dat wondjes langzamer genezen is een punt waar een diabeet extra voorzichtig mee moet zijn, bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt geen antwoord gegeven op het ''waarom niet''. Het enige in het antwoord geeft aan dat het BETER door een pedicure met aantekening diabetische voet,aangesloten bij ProVoet (reclame)kan worden gedaan. Geef desgewenst aanwijzigingen om elementaire verzorging zelf goed te doen,eventueel enkele keren per jaar controle door pedicure en indien nodig bijsturen.(kostenbeperking zorg)Dat in het algemeen voeten kostbaar en kwetsbaar zijn staat buiten kijf. De enige pluspunten die genoemd worden zijn de dagelijkse eigen controle en voldoende bewegen ! Het voorkomen van voetklachten heet ''voorkomen is beter dan genezen''. En dit geldt ook voor niet diabetes.
Henk