is allepozeep verboden als cosmetica?

ik wilde allepozeep kopen voor in de douche. Is ook overal te koop als cosmetica op webwinkels. Ze raden ook allemaal aan om het te gebruiken voor babay's, je tanden te poetsen, in bad te gaan etc.

Maar nu lees ik ineens dit op wikipedia :
Alepzeep (of Aleppo zeep) is een traditionele zeep uit Syrië die een hoge concentratie plantaardige olijf- en laurierolie bevat. Aangezien laurierolie volgens de Europese regelgeving niet gebruikt mag worden in cosmetische producten mag deze zeep alleen verkocht worden als huishoudelijk reinigingsmiddel.

Toegevoegd na 42 seconden:
baby's= baby's

Toegevoegd na 1 minuut:
babay's = baby's

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Deze Aleppo zeep is een zuiver plantaardige zeep van uitzonderlijke kwaliteit, enkel samengesteld op basis van olijfolie 83%, laurierbesolie 12% en 5% water. Deze Aleppo zeep is geschikt voor elke huid, zelfs de meest gevoelige. Het laat een zachte beschermende film achter. De zeep is uitstekend voor dagelijks gebruik.
Lees meer over de bijzonder eigenschappen van deze Aleppo zeep. En als je meer wilt weten over natuurlijke huidverzorging, cosmetica en make-up, eem eens een kijkje op de pagina: natuurlijke huidverzorging. En lees hier alles over ingredienten in natuurlijke huidverzorging.
Gebruik:
De Aleppo zeep is 100% plantaardig en natuurlijk. Je kunt deze zeep gebruiken als lichaamsverzorging, maar ook voor het wassen van je haar. Maar deze zeep kan meer, veel meer. Je kunt het gebruiken voor het het wassen van het linnen, (stoffen) meubels en tapijten. Voor het nat scheren is er geen beter product dan Aleppo zeep. En hoe raar het ook klinkt, je kunt het ook gebruiken als tandpasta! Aleppo zeep als tandpasta voorkomt tandvleesontsteking en helpt bij de genezing van aften. Het smaakt romig en geeft een prettig en langdurig schoon gevoel. De Aleppo zeep is de enige zeep die blijft drijven in water, dit komt door de uitzonderlijke rijkheid aan plantaardige oliën. Deze zeep geeft weinig schuim, en hoewel sommige mensen daaraan moeten wennen, is dit hét bewijs voor de bijzondere zachtheid van deze zeep.

Zowel olijfolie als laurierolie zijn geschikt als huidverzorgingsproduct, geen van beiden ook verboden in Nederland en de rest van de EU, het kan dat je gevoelig reageert op laurierolie, maar als dat niet het geval is, gewoon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is niet verboden.
Als het verboden was dan was het niet te koop.
En als jij iets kan kopen kan je het ook gebruiken zoals je zelf wilt.

Bovendien: Er is ook aleppozeep zonder laurierolie en die variant heeft ook het keurmerk van de BDIH.
BDIH is een vereniging van fabrikanten en distributeurs. De afkorting BDIH staat voor Bond Duitse Industrie en Handelsonderneming voor farmaceutische producten, gezondheids- en reformproducten, voedingssupplementen en persoonlijke huidverzorgingsproducten.

http://www.hetkanwel.net/2012/08/17/review-aleppozeep/

Als de zeep voor meer dan twintig procent uit laurierbesolie bestaat, krijgt hij een dermatologisch effect (hij kan dan verlichtend werken bij eczeem en acne). Deze effecten van laurierbesolie waren voor de EU reden om in zijn richtlijn 76/768/EEG deze olie als ingrediënt in cosmetische producten te verbieden.
Wat dat betekent is dus niet duidelijk, want de zeep is op veel plaatsen te koop.
Meestal zit er iets van 12% laurierbesolie in.

Toegevoegd na 36 minuten:
Die richtlijn is trouwens verouderd en een richtlijn is ook geen wet.

De wetgeving met betrekking tot cosmetica is op Europees niveau geregeld in de Cosmeticaverordening (1223/2009/EG). De verordening is in 2009 gepubliceerd en vervangt de Cosmeticarichtlijn (76/768/EG).
Nergens in de cosmeticaverordening worden de woorden laurierolie of laurierbesolie gebruikt.