Waarom hebben blankere mensen ook vaker blond haar en mensen met een donkere huidskleur ook donker haar?

Normaal klink dat niet zo raar, maar het wordt pas raar aangezien mij vaak wordt verteld dat hoe langer je in de zon zit, hoe blonder je haar wordt. Dat gaat niet samen, want hoe langer je in de zon zit, hoe donkerder je huid wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Op zich komt dat doordat blond haar een vrij nieuwe genetische ontwikkeling is, ontstaan in Scandinavie, bij blanke mensen. Het is ook recessief, dus alleen bij blanke mensen is de genfrequentie nu zo hoog dat het vrij vaak dubbel voorkomt en de mensen echt blond haar hebben.
Mensen met een donkere huidskleur hebben veel voorouders met genen voor donker haar en de kans op het erven van het blond-gen van blonde voorouders is niet zo groot. Als beide ouders 1 gen voor blond haar hebben is nog steeds maar 25% van de kinderen blond. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat blond haar steeds meer toe zal nemen, zodat het ook bij donkere mensen meer voor gaat komen.

Je haar kan niet meer op zonlicht reageren, en het enige effect is dat door de absorptie van licht het pigment uitbleekt, net zoals alles wat je aan zonlicht blootstelt.
De huid kan wel reageren, ik meen dat los RNA uit beschadigde cellen de pigmentcellen tot pigmentproductie aanzet. Over het algemeen is drie kwartier per dag in de zon genoeg om een maximale reactie te geven, langer zonnen heeft dus geen zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het heeft ook met het pigment te maken