Hoe voorkom ik puisten in mijn gezicht?

Ik heb sinds een aantal maanden steeds vaker puisten op mijn gezicht. Ik heb hiervoor ook nooit puisten gehad en vind het raar dat ze nu ineens wel komen. Ik krijg hier en daar een op mijn voorhoofd, mijn slaap, mijn wangen en aan de zijkant van mijn neus. Wat kan ik hieraan doen om het te voorkomen. Kan het ook eventueel een allergie zijn of door eten bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het word wel eens gezegd dat het beter is om ze niet uit te knijpen,ik weet niet of dat zo is, wel is het zo dat je dan als je nog wat vocht van de puist op de vingers hebt je er dan weer andere plaatsen mee kan besmetten, dus zorg ieder geval voor schone handen als je aan je gezicht bezig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 22 jaar

Antwoorden (3)

Je vermeldt je leeftijd niet, maar de grootste kans is dat de reden van het verschijnen van acné in het gezicht jouw puberteit is. Onder invloed van hormonen verandert er een boel in jouw lichaam, en dat heeft veel gevolgen. Je zou het ontstaan van de puistjes kunnen proberen tegen te houden door minder vetrijke producten, zoals chips en patat, te consumeren. Zorg dat je voldoende groente en fruit eet, dan frist je huid vanzelf op.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet automatisch hoor. Sommige jongeren hebben er zo veel last van dat ze beter even langs de huisarts kunnen gaan.
Zorg dat je je huid goed schoonmaakt en wast. Daarnaast zou je biergistpillen kunnen halen (te koop bij o.a. De Tuinen) deze maken je als het ware 'schoon'. Eerst wordt het wat erger, want het moet er uit en daarna, mits je ze netjes inneemt, zullen de puisten minder worden/verdwijnen. Heb er zelf goede ervaringen mee.

Ik weet niet of je in de puberteit zit, maar zo ja, dan is het zeker niet raar dat er af en toe een puist verschijnt. Overigens zijn er genoeg mensen die op latere leeftijd ook nog last hebben van puisten. Als het erger wordt en je echt veel puisten hebt zou ik toch een bezoekje brengen aan de HA. Die schrijven ook wel vrij heftige crèmes voor tegen acne. Maar als het slechts een paar zijn is dit in principe niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit vroeger ook veel gehad.

Mijn moeder is schoonheidsspecialiste en adviseerde mij dit:
Minder vette dingen eten als ships, patat, chocola, mcdonalds, etc. En wat bij mij erg goed werkte was minder vlees te eten. Ook moest ik elke avond voor het slapen gaan mijn gezicht reinigen met reinigingsmelk en 's morgens dag creme gebruiken.

Na een week zag ik al dat het minder werd en na een maand was het bijna helemaal weg.

Als het zeer ernstig word zou ik naar de huisarts gaan.