Toen Hans Schwarzkopf een apotheker uit Hamburg Duitsland in de jaren 20 van de vorige eeuw de shampoo uitvond was het al een hele verbetering vergeleken met de groene zeep die de mensen in die tijd gebruikten om hun haar te wassen. Maar het haar werd toch wel nog wat stug en droog.
Voor de 2e wereldoorlog ontdekte men dat wanneer je silicone in de shampoo deed je haar heerlijk glad en glanzend werd. Maar deze silicone loste niet op in water en maakte zo’n dikke laag om het haar dat daardoor kleuren en permanenten vaak mislukte.
Een tijdje later ontdekte men in wateroplosbare siliconen. Een aanzienlijke verbetering. Je kon nu verzorgd haar hebben en toch ook permanenten en kleuren. Tegenwoordig worden er voornamelijk in wateroplosbare silicone gebruikt. Behalve in sommige goedkopere haarcosmetica.
Maar tegenwoordig wordt er veel meer gewassen. Vroeger hooguit 1 keer per week nu vaak elke dag en er worden veel meer producten gebruikt met daarin allemaal met silicone verwerkt.
Dit betekent dat wanneer je alleen wateroplosbare siliconen zou gebruiken je al meerdere lagen silicone op je haar krijgt (‘stapelen’) en door dat er in kuurtjes,conditioners, volumemakers enz. vaak ook de niet in wateroplosbare siliconen zitten kan het voorkomen dat je de silicone niet meer uit je haar kan krijgen .