Hoe voorkom ik wondjes na het scheren?

Beste mensen (of mannen),

Na elke scheerbeurt hou ik wondjes over, terwijl ik altijd voorzichtig scheer.

Ook scheer ik mij enkel 's ochtends of na het douchen, omdat het anders helemaal niet te doen is.

Ik gebruik een goed merk mesjes, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik neem aan dat ik een gevoelige huid heb.

Een kennis vertelde weleens dat hij regelmatig voor (of achter) een gezichtsbruiner zit, omdat dat de huid een beetje stugger/steviger zou maken. Hij zegt dat hij daar baat bij heeft.

Is er iemand die mijn probleem herkent en een handige tip heeft?

Groeten, Freek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Een electrisch scheerapparaat kopen, dan heb je nergens last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het scheren voorkom je nog maar weinig tot niets. Je zou kunnen overwegen electrisch te gaan scheren.

Bij natscheren: vooral de tijd nemen en je bakkes goed volgen. Wat ook helpt is om met je andere hand je huid glad/strak te trekken en dan tegenhands de scheerbeweging maken (dus als je je vel naar links trekt, scheren van rechts naar links).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik eens scheerolie in plaats van scheerschuim of gel, de duurdere zijn niet beter dan de goedkopere, ik vind die van Williams prima.
webshop.total-shave.nl/Scheerartikelen/Scheerolie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus dat voorkomt wondjes zeker weten? Heb je ook een bron? Want ik wil wel graag even van een deskundig iemand lezen dat het zo is, voordat ik het koop voor mijn man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker weten, eigen ervaring en mijn zoon jubelt er ook over, geen pleisters en rode bultjes meer..
www.noble-house.tk/...scheerolie/Scheren-met-een-scheermesje-mind...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.natscheren.net/category/scheren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees alleen iets over minder irritatie, niks over het absoluut niet ontstaan van wondjes, dus ik koop die olie niet, zal wel niks beter zijn dan gel/schuim/zeep die hier zijn getest bij ons.
Hoi Freek,
Ik ben dan wel geen man, maar ga het toch proberen ;-)

Wat je kunt doen is je huid vantevoren even scrubben, dan gaan de haartjes meer omhoog staan. Daarna kun je een scheerolie aanbrengen die je 5min laat inwerken. Daar doe je dan je scheerschuim of scheercreme overheen, ook die moet je heel even laten rusten. Ik weet dat die van Kyoku speciaal gemaakt is om wondjes te voorkomen, mijn man gebruikt die naar volle tevredenheid.
Maargoed, dan dus scheren met je mesje, huid goed straktrekken.
Na het scheren gebruik je een alcoholvrije aftershave, er bestaan speciale 'anti-burn' of 'reparateur' versies, dus die zou ik doen.

Het scrubben voorkomt ook dat de haartjes gaan ingroeien, zeker mannen met krullend haar hebben daar vaker last van. Gebruik zowieso een milde scrub, je huid kan kwetsbaarder worden als je het iedere dag gebruikt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ je
Ook op goede scheermesjes zitten vaak braampjes, kleine onregelmatigheden op het snijvlak. Je haalt die weg door een mesje voor gebruik met het scherp mee over je handpalm te halen. Dat is een oude truc die ik een jaar of dertig geleden leerde van mijn kapper. Sinds ik dat doe heb ik vrijwel geen last meer van wondjes bij het scheren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek, ik heb ook en gevoelige huid en ik had ook altijd wondjes en puistjes en ingegroeide haartjes. Ik heb toen besloten om een trimmer te kopen, nu heb ik nergens meer last van! Ik gebruik de trimmer om mijn baardgroei langs mijn wangen en keel af te scheren. Voor de baardgroei onder mijn neus en kin gebruik ik Gillette Fusion scheermesje en Nivea Sensitive scheergel. Hoe scheer ik mij dan: huid vochtig maken, huid inmasseren met scheergel, huid straktrekken, scheermesje onder warm water houden, scheermesje mooie over de huid strelen ( geen druk zetten!), na de scheerbeurt koud water over de geschoren huid en klaar! Geen wondjes, geen puistjes, geen irritatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja werkt perfect! Ik ben een luie scheerder maar na een dag of 4/5 begon t altijd verschrikkelijk te jeuken maar geen zin om me te scheren dus heb ik ook een bodytrimmer aangeschaft, gaat super snel(als de batterij vol is).
Tegenwoordig zeggen ze: hoe meer mesjes hoe beter.
Dat is onzin want elk mesje veroorzaakt irritatie.

Eigenlijk moet je overstappen op een echt scheermes of een krabbertje. Maar dit vergt oefening en je haalt je in het begin vaker open.

Ik raad een oud scheersysteem aan met 1 of 2 mesjes, bijvoorbeeld gilette excel (veel goedkoper).

scrubben is ook slecht voor je huid, je haalt de toplaag eraf waardoor een gevoelige laag overblijft (zeg maar babyhuidje).

goed scheren:
-mesje in warm water.
-je gezicht onder warm water of met een washandje.
-je te scheren huid strak trekken met een hand.
-met de haargroei richting meescheren (dus van boven naar beneden).
-scheergel gebruiken voor het gevoelige huidje.
-eventuele wondjes met "aluin" deppen.

na het scheren een creme op basis van aloe vera gebruiken. dit mag de goedkoopste variant zijn want je betaald bij merken voor de naam.