Klopt het dat roken de huidziekte Vitiligo verergert?

Ik sprak gister iemand die mij vertelde dat roken de huidziekte Vitiligo (witte pigmentvlekken) verergert.
Vraag mij af of iemand dit kan onderbouwen, aangezien ik dit nergens heb kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.livestrong.com/article/312893-vitiligo-smoking/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in de link staat dat de opbouw van anti-oxidanten minder wordt door het roken.
Alle goeie dingen worden minder door roken en alle slechte dingen worden erger door het roken. Mijn zus heeft nog nooit gerookt en bij haar breidt de vitiligo nog steeds uit. En inderdaad mag ze niet in de zon. Maar dat heeft met roken niks te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het is niet goed maar maakt blijkbaar ook niet uit? Ik haal twee dingen uit je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn link staat vooral dat er meer onderzoek moet komen.... maar ik vind de bron niet betrouwbaar genoeg en daarom heb ik hem niet als antwoord neer gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie voor de antwoorden. Grappig dat niemand bij "antwoorden" antwoord gaf.. kan 'm nu niet afsluiten! haha BTW ik ga gewoon stoppen met roken is het beste, en dat sowieso of het nou helpt of niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ik wil best mijn linkje in de antwoorden zetten hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha is goed, heb jij meteen beste antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach wat maakt het uit, ik zet het gewoon neer, ik dacht dat er wel iemand anders zou komen met een andere link...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is namelijk wel zonde dat deze vraag anders verdwijnt want dat gebeurt met een vraag zonder antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord staat er nog niet bij hoor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kost wel wat tijd hoor ;-)

Het beste antwoord

Er schijnt een relatie te zijn met roken en een flink lagere hoeveelheid van een anti-oxidant maar dat moet nog verder worden onderzocht.

Zie: Oxidative Stress

The CDC associates smoking with oxidative stress, a decrease in the capability of the body's antioxidant defenses. A 2010 study published by Seoul National University College of Medicine researchers in the journal Annals of Dermatology linked oxidative stress to vitiligo. Vitiligo patients that smoked showed considerably lower levels of the antioxidant glutathione. Researchers concluded that smoking increases antioxidant imbalance and recommended that "smoking should be prohibited in vitiligo patients to prevent the possible aggravation of the condition."

Read more: http://www.livestrong.com/article/312893-vitiligo-smoking/#ixzz20QBSlM5V
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!