Atopisch (constitutioneel) eczeem
Het atopisch eczeem is de meest voorkomende oorzaak van eczeem rond de ogen die in principe op elke leeftijd kan ontstaan. Voor dit type eczeem bestaat een genetische aanleg die meestal al op de jonge kinderleeftijd leidt tot eczeemklachten, vooral in de plooien van de armen,benen, nek maar in principe kunnen alle delen van de huid aangedaan worden. De huid rond de ogen is ook een 'voorkeursplek' waar het atopisch eczeem zich manifesteert. Bij de meeste kinderen doven de eczeem klachten na maanden of jaren geleidelijk uit. Soms kan op de volwassen leeftijd het eczeem weer terugkeren. Soms komt het eczeem pas op de volwassen leeftijd voor het eerst op. Bij atopisch eczeem rond de ogen is in veel gevallen geen directe uitlokkende factor aanwijsbaar.

Contact allergisch eczeem
Eczeem rond de ogen kan ook worden uitgelokt door een allergische reactie op producten die in contact komen met de huid rond de ogen. Gedacht moet worden aan cosmetica, maar bijvoorbeeld ook aan shampoo's, crèmespoeling en reinigingsproducten. Ook kunnen allergenen ( = stoffen waar een allergische reactie op ontwikkeld kan worden) per ongeluk rond de ogen aangebracht worden, bijvoorbeeld wanneer met de handen in dat gebied gewreven wordt.
Het bewuste product hoeft dan aan de handen niet per sé een allergische reactie te veroorzaken, terwijl het dat wel kan doen bij de kwetsbare huid rond de oogleden.
Soms kunnen ook allergenen in de lucht (stuifmeel, huisstofmijt etc) irritatie en jeuk van de oogleden geven. Dit betreft dan de ooglidranden (bij de wimpers). Meestal is er dan ook sprake van roodheid van het oog zelf en van tranen.

Seborrhoïsch eczeem
Deze vorm van eczeem komt algemeen voor en is het meest typisch in de haarrand, de wenkbrauwen en de plooi naast de neus gelocaliseerd. Ook de oogleden doen regelmatig mee bij deze vorm van eczeem. Seborrhoïsch eczeem dat uitsluitend bij de ogen voorkomt is echter zeldzaam.

Irritatie-eczeem
Door het gebruik van agressieve reinigingslotions of door regelmatig wrijven in de ogen kan de huid ontstoken raken. Door veelvuldig wrijven kan zelfs een vergroving van de huid optreden; dit wordt lichenificatie genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus. Ik heb het in de neusvleugels. Het is 'gewoon' een vorm van roos.