Kan je dronken worden van desinfecterende handgel?

Ik gebruik vaak "schoon zonder zeep" handgel.. nou ruikt dit erg alcoholisch, en alcohol is een (hoofd)ingrediënt.
Zou je, als je dit inslikt, dronken kunnen worden?
Overigens is dit niet iets wat ik zelf wil uitproberen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.5K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/desinfecterende-alcohol-dronken.68973
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt dezelfde vraag, Amadea... maar komt in de buurt.

Het beste antwoord

Ja in theorie, maar bijna onmogelijk.
Hangt sterk af van wat voor product het is: alcoholhoudende zeep, of een desinfecterend middel op basis van alcohol (met weinig of geen zeep)

Als je de alcohol uit de gel/zeep haalt en je drinkt dat (zoals een andere GV'er terecht in zijn antwoord aangaf), dan wordt je uiteraard dronken. Maar dan drink je niet de gel/zeep, maar de alcohol uit de gel/zeep.
Als je de alcoholhoudende zeep probeert te drinken, wordt je zeer waarschijnlijk misselijk van de andere stoffen in de zeep voordat je dronken wordt van de alcohol, en dan ga je overgeven.
Er zijn toch gevallen bekend van mensen die dat gelukt is. Dan praat je meestal over gels met een zeer hoog alcohol percentage en een klein inhoud aan echte zeep (zoals b.v. desinfecterende middelen in ziekenhuizen, zie de link) Dus het kan, maar dat is zeer uitzonderlijk.

Plan B is dat je gedurende lange tijd de dampen uit de zeep/gel blijft inademen. Deze bestaan grotendeels uit alcohol, omdat dit het meest vluchtige component is van de zeep. Het is een bekende feit dat men van alcoholdampen dronken kan worden, omdat alcohol prima kan diffunderen in het bloed via de alveoli in je longen.
Maar dat is de theorie. Je zou erg lang boven een enorme plas desinfecterende gel moeten blijven hangen om het effect te merken.

Ik zou het zeker niet proberen!
Zelf moet ik vanwege mijn werk ook vaak mijn handen desinfecteren met deze producten, en heb nooit last hiervan gehad... van de dampen, bedoel ik dan... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, niet dronken, voor die tijd ben je al beroerd van de zeep of gel, dus heb je al overgegeven. En daardoor wordt je niet dronken
11 jaar geleden
Ja, sterker nog: in sommige landen worden in arme wijken alcohol uit dit soort gels gehaald. Echter is dat goedje nogal giftig... Ook in Amerika duikt het de kop op

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/487/Drugs/article/detail/1428966/2012/04/25/Trend-bij-Amerikaanse-tieners-dronken-worden-door-handgel.dhtml