Daar zijn allerhande middelen voor.
Doch adviseer ik om alcohol te gebruiken, mede dat dit tevens een ontsmettingsmiddel is ( we hebben het over een pleister, dus neem ik gemakshalve aan dat we het ook over een wond hebben ).
Ik zou dan geen olie of een ander huis, tuin en keuken middel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Met een beetje olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort plak ellende los ik op met een beetje wasbenzine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olie. Babyolie, olijfolie, maakt niet uit. Op een wattenschijfje doen en er op leggen, even laten rusten, en er dan voorzichtig afwrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook helpt water,zeep en een spons/doek
alcohol helpt ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met water lukt het niet zo gemakkelijk, maar meestal volstaat rullen met een droge doek. Daarna de laatste restjes nawassen met water en zeep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuursponsje en gewoon nagelborsteltje helpen erg goed is mijn ervaring. Beetje handzeep en poetsen maar.

Overigens: om te voorkomen dat de lijm van de pleister aan je lichaam blijft zitten is het beter om REGELMATIG de pleister te verwisselen, ipv dezelfde pleister lang te laten zitten. Dat er lijm aan je lichaam komt, komt omdat de pleister alweer versleten is. Door regelmatig te verwisselen voorkom je dit soort taferelen dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
regelmatig verwisselen zorgt ook voor snellere genezing, simpelweg omdat een shcone pleister beter is dan eentje die vuil en vies is geworden door het dragen ervan na verloop van langere tijd. Opgedroogd bloed is niet bepaald fris boven een te genezen wondje.

Toegevoegd na 15 minuten:
bedoel dus opgedroogde bloed en ander vuiligheid e.d. IN de pleister, dat er een korstje op je wond komt is normaal maar over korstjes had ik het dus niet over..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je dat er zich normaal op een te genezen wondje vormt? ;) Nah over de frisheid van bevuilde pleisters heb je gelijk hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh jee, .. nee bedoelde het opgedroogde bloed en vuiligheid IN de pleister zelf
Wasbenzine, terpentine en petroleum werkt heel goed maar is toch niet geheel veilig omdat je huid doorlatend is en je dus wat van deze stoffen in je lichaam krijgt. Immers zo werken zalven en crèmes. Ik zou voor veilig gaan. Gebruik dan arachideolie (zoete olie), amandelolie of gewoon slaolie. Je moet het even laten inwerken en je moet wat steviger wrijven en de vettigheid er daarna afwassen. Meer werk maar volkomen veilig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, wat niet in water oplost doet dat wel in olie. Dus makkelijker en zachter dan dit wordt moeilijk inderdaad.
met een beetje aceton/ nagellakremover
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met make-upremover op een wattenschijfje of een make-upremover doekje, het werkt goed en is toch ook zacht voor de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan lijm verwijderaar materialen voor stoma huidplaten. 1 merk is Niltac. Als je de huidplaat verwijderd blijven er lijmresten achter. Dat kan ook gebeuren bij een pleister. Er is een spray en doekjes. Nadeel hiervan is dat deze 25 euro per stuk kosten. Er zijn ook goedkopere varianten. Deze kun je bestellen bij medische materiaal zaken. Toevallig kreeg ik een informatie brief van het merk eurotec(stomabedrijf) Bij hen kost het 8 1/2 euro per stuk. Ik weet niet of je deze particulier kunt kopen zonder verwijzing vanuit het ziekenhuis. Ik krijg het nog wel vergoed vanuit mijn Zorgverzekering. Ze zijn hiermee wel aan het rommelen. Al 2 keer werd het niet meer vergoed. Na een paar maanden weer wel. Vanuit de pijnpolie werd er wasbenzine aangeraden. Belachelijk!!! Ik vind het erg vreemd dat er nog geen juiste betaalbare oplossing voor was.