Is het dagelijks reinigen van je huid nu echt nodig, ' s ochtends EN ' s avonds, zelfs als je niet iedere dag make -up op hebt?

Door de grote diversiteit aan cremes, reinigingsgels, tonics en andere smeersels weet ik echt niet waar ik nu goed aan doe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Je gezicht iedere avond goed schoonmaken is wel
belangrijk, zeker als je make-up gebruikt.

Daar heb geen cremes, reinigingsgels, tonics en andere smeersels voor nodig.
Een zachte zeep volstaat. Die zijn er genoeg, zowel in vloeibare vorm als in een leuk stukje.

's Morgens ter verfrissing een natte koude washand over je gezicht is genoeg.

Wat cremes betreft:
Als je het prettig vind om wat te smeren, kun je best bij Kruidvat een eigen merk dagcreme kopen. Of van Nivea, of wat dan ook.
Iets wat lekker voelt voor jou is goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een goede huid die veel kan hebben
of een gevoelige huid
of snel rimpels
of makkelijk puistjes.........
.....dat zit voor een groot deel in je genen.
Daar kun je niet zo heel veel aan doen.
Goed verzorgen is goed, maar verwacht geen wonderen.

Toegevoegd na 4 uur:
Hier is nog een link waar staat wat je kan doen.
Ook de aanbeveling om babyzeep te gebruiken
vind ik een goede.
http://www.hoedoe.nl/mode-uiterlijk/uiterlijke-verzorging/gezicht/hoe-krijg-ik-een-schone-huid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 's avonds volstaat dus het wassen van je gezicht met zeep?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de huid rondom en van je ogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichaamszeep bevat loog, dat is uitdrogend voor je tere gezichtshuid. Beter is om een product speciaal voor het gezicht te gebruiken, al dan niet in zeepvorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handzeep is dus echt niet goed voor de huid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Babyzeep wordt door veel modellen gebruikt als facewash: het is mild voor de huid, geschikt voor dagelijks gebruik en ruikt erg lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
El0512 : over de huid rond je ogen niet te hard wrijven.
En waterproof make-up moet je eerst verwijderen met een watje met olie of make-up verwijderaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkope crèmes staan stijf van ongezonde chemicaliën, waar je huid niet op zit te wachten.
Kijk altijd even bij de ingrediënten, het beste hou je het zo natuurlijk mogelijk...
Bij de biologische supermarkt worden vaak heel natuurlijke crèmes verkocht, deze zijn niet eens duur!

Andere antwoorden (8)

Welnee joh, de enige reden waarom dat nodig is, is omdat de farmaceutische industrie daar flink geld mee verdient. Een washandje er langs werkt nog steeds prima, zeker als je geen make-up draagt.

Als je het lekker aan vindt voelen, moet je het vooral niet laten, maar het is volkomen overbodig als je er niks op gesmeerd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens en die min is echt onzin:+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke ochtend en avond een washandje erlangs is niet goed hoor. Deppen is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die - is onzin! + van mij hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er zo slecht aan een washandje met water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deppen is beter? Whoehahahaha! Watje. Doe eens een wetenschappelijk onderzoek waar dat uit blijkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal me eens. Het is wel goed om je make up 's avonds te verwijderen, maar waar je dat mee doet maakt niet uit. Als het er maar af is en meestal lukt dat prima met een washandje met (warm) water. Als je een droge huid hebt, kan het wel prettig zijn om een dag- of nachtcreme te gebruiken. Ik denk wel dat je huid dan wat soepeler blijft, zeker als de jaren beginnen te tellen;-) Volgens mij maakt het dan niet eens zoveel uit wat je er op smeert en zou ik daar zeker niet teveel voor uitgeven. Ik zelf smeer er spul van het Kruidvat op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afwassen doe je toch ook niet met alleen water? Ik ben het niet met jullie eens dames!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie het antwoord van Mriek hieronder, je huid produceert talg en door hardhamdig te wrijven met een washand wordt de productie van talg nog meer, wat niet beter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Het is op gelecht door de industrie. Zij verdienen er geld mee en liggen in een deuk als je erin trapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, mensen laten geloven waardoor ze betalen daar draait het om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een business waar veel geld in omgaat, maar een schone huid is echt het minste en het goedkoopste wat je kunt doen om huidveroudering tegen te gaan! Reiniging koop je al voor een paar euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jef: ik was mijzelf al bijna 60 jaar met een washandje.
En droog mij af met een ruwe handdoek.
Heb ik ook nog een gratis scrub.
En ik heb in heel mijn leven amper last gehad van puistjes, behalve een beetje in de pubertijd. Mriek: reiniging heb ik nog nooit gekocht, behalve een zacht zeepje. En mijn moeder heeft haar leven lang nooit iets anders op haar gezicht gesmeerd dan nivea.
En die had tot over haar 80ste een goede huid en weinig rimpels. Mriek: Je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Net als veel anderen.
Anders ging er weer een business failliet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om die notoire minkukel de kracht van de compensatieplus te tonen (hij zit mij ook al 1 1/2 week te minnen): pluma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn uiteraard uitonderingen van mensen wiens huid vveral tegen kunnen en niet bij het minste geringste overmatig talg gaan produceren. Dat vind ik mooi va het antwoord nog meer hieronder dat elke huid anders is en dat je anders met je huis omgaat als je puistjes hebt of een droge huid of juist een vette huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik reinigingsproducten gebruik, krijg ik JUIST allerlei rare pukkels. Parabenen zijn de pest voor je huid, en die zitten nu eenmaal in bijna alle smeersels.
Mijn moeder is een 65-jarige boerin met een babyzacht huidje waar nog nooit een verzorgingsproduct aan is geweest. Ze heeft zussen met een leren lap als gezicht die hun hele leven vlijtig allerlei smeersels gesmeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi die drogredenen die hier worden aangevoerd. Omdat je 1 iemand kent die geen last heeft van rimpels werken cremes niet. Dat is hetzelfde als iemand die 90 wordt en altijd gerookt heeft (Dus roken is niet slecht voor je). Het is niet dat ik het oneens ben met de conclusies, de aangevoerde argumenten zijn gewoon onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken heel veel mensen die nooit cremes gebruiken en die verschillen enorm, van rimpelvel tot babybil. Net zo goed ken ik heel veel mensen die wel cremes gebruiken en die verschillen ook enorm. Laat mij EEN onderzoek zien waaruit blijkt dat gemiddeld genomen vrouwen die cremes en reinigingsproducten gebruiken een 'jongere huid' hebben dan vrouwen die dat niet doen, en ik ben 'om'. En dan bedoel ik een wetenschappelijk onderzoek, en niet een miep van Olaz in een witte jas die het zegt in een reclamespotje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jeff 666 : een droge, vette, gecombineerde of probleemhuid KRIJG je juist van al die rommel. Eigenlijk net als met je haar. Wie er niks opsmeert, heeft normaal haar en een normale huid - zwangerschap en puberteit eventueel buiten beschouwing gelaten. @Stippel : inderdaad ; één bewijs dat make-upkoppen een betere huid hebben dan ik in de praktijk dagelijks zie (en niet in de spiegel) en ik ben om. In diezelfde dagelijkse praktijk echter hebben de vrouwen zonder make-up en smeersels de gladste, mooiste huid en de minste rimpels.
Nee, ikzelf was me 1x per dag. Maar s ochtends & savonds gezicht met washandje verschonen.
En water is echt genoeg. Zeep is alleen om je lichaam lekker te laten ruike.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdag produceert je huid talg, om je huid lekker vet te houden. Hieraan blijven smog, rook en andere schadelijke stofjes plakken, die huidveroudering kunnen veroorzaken, als je het er savonds niet afhaalt. Snachts produceert je huid afvalstoffen, omdat hij zichzelf in deze ruststand gaat herstellen. Het is dan ook verstandig om dit sochtends te reinigen.
Je kunt kiezen voor een milk-lotion of voor een facewash, net wat jezelf het prettigst vind.
Wat ik nog vergeet: een creme kan ook beter zn werk doen op een schone huid.
En Vergelijk het maar met de afwas doen: zonder afwasmiddel krijg je de viezigheid er niet vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer mee eens +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, vóór en na het slapen wassen!
Alleen zijn niet alle gezichtsreinigers even goed voor de huid; vaak zitten er behoorlijk wat schadelijke stoffen in die kunnen irriteren en uitdrogen, vooral bij veelvuldig gebruik. Na het gebruiken van reinigingsproducten even het gezicht afspoelen met schoon water valt dan ook aan te raden.
+
Het zou niet schadelijk zijn wanneer je het met zuiver water doet (dus niet met leidingwater) en zeker niet met farmaceutische producten. Maar als je iedere dag met leidingwater doucht en dan nog eens producten als zeep en zalfjes gaat gebruiken, ja, dan gaat je huid er natuurlijk aan. En make-up is al helemaal destructief voor je huid natuurlijk. Van zodra je kunstmatige troep op je huid aanbrengt, of het nu zeep is, zalfjes, schmink of wat dan ook, tast je je huid aan. De enige manier van reinigen is dus die slechte gewoonten achterwege laten en je wassen met zuiver water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leidingwater is het zuiverste water wat je
in Nederland kan krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft jou dat nu weer wijsgemaakt? Bronwater is het zuiverste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zien modellen er ook zo verlept uit na hun 50ste, NOT!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je mal Suk. Wij hebben het zuiverste water wat er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Mriek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm Suk, dat was een reactie op jouw verhaal. Je stelt dat mensen die make'up gebruiken hun huid aantasten, maar modellen (en veeele anderen) krijgen dagelijks ladingen make'up op hun gezicht. Zoals jij het stelt, zouden die er op hun 50ste behoorlijk toegetakeld uit moeten zien, terwijl dat juist niet het geval is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suk:
Inmiddels hebben al heel wat onderzoeken uitgewezen dat het Nederlandse leidingwater superschoon is en vaak net zo zuiver als flessewater. Net als vele anderen wil jij dat niet geloven.
Geeft niets.
Blijf gerust die dure flessen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ monop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor Momo, volgens mij woont suk in Belgenland en daar is het anders gesteld met het kraanwater. Daar krijgen de kinderen op de middelbare school ook allemaal het vak 'verzorging' waarin ze geleerd wordt dat ze hun huid moeten reinigen. Er heeft waarschijnlijk iemand aandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik ben afkomstig uit Belgenland dus ik heb het zo geleerd.
Ik ben iemand die me al insmeert met niveau handcreme, bodymilk en soms olijfolie, sinds ik 6 jaar oud ben. Mijn hande, gezicht, benen. Alles eigenlijk. Ik word miep smeer genoemd. Maar het is ook omdat ik het lekker vind, maar ik gebruik voornamelijk dingen op mijn gezicht die er niet thuis horen. Elke dag douche ik 2 keer en rag mijn gezicht droog met een handdoek en eigenlijk niet zo zachtzinnig. Een half jaar terug ging ik eens naar een schoonheidsspecialiste en zij schatte mij 7 jaar jonger dan dat ik ben. Omdat ik een bepaalde rimpel / deuk in mijn hoofd miste. Maar nu is de vraag of het smeren geholpen heeft, of ik er nog 5 jaar jonger uit had kunnen zien als ik niet met de handdoek ruw geweest was. Mijn mening is dat die dure spullen echt niet nodig zijn, alleen als je huid trekt, droog is, gewoon een goedkope creme erop. En je gezicht masseren. Beetje doorbloeding in je gezicht lijkt me ook goed. Maar zo doe ik het, en ik denk dat het voor iedereen verschillend is.

Toegevoegd na 5 minuten:
waar het woord niveau vandaan komt.. geen idee... maar de goedkope smeersels, zijn niet van niveau.. goedkoop spul is het..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkope crèmes raad ik je ten zeerste af.
Deze zitten vol met chemische toevoegingen die je echt niet op je huid wil hebben... Uiteraard zijn duurdere smeersels ook niet 100% natuurlijk, maar er wordt vaker meer gebruik gemaakt van kostbaardere ingrediënten, i.p.v. goedkope chemicaliën.
Het beste houd je het zo natuurlijk mogelijk.
Als aanvulling op de antwoorden wil ik nog toevoegen dat de gezondheid van je huid meer afhankelijk is van je leefgewoonte en je gezondheid, dan van smeerseltjes van buiten af.
Gezonde voeding, voldoende buitenlucht, niet in de felle zon enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk wel dat het goed is voor je huid om dit te reinigen. Merk je dat zelf niet aan je huid dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan wie je gelooft .Geloof je de reclame van de fabrikanten, dan is het echt levensnoodzakelijk. Geloof je je gezonde verstand, dan weet je zelf ook wel beter.

Als je geen make-up gebruikt, is het verwijderen van stof en vuil van je gezicht (tijdens het douchen of bij de kraan) meer dan voldoende. Ik doe het zo al sinds mijn 20e (daarvoor gebruikte ik nog make-up) en ben nu 43, en de eerste rimpels moeten nog komen. Ook gebruik ik geen creme, hooguit in de winter wat uierzalf.

Belangrijker voor een jonge, schone, frisse huid die niet snel veroudert is : niet opmaken, en uit de zon blijven. Dat doet meer wonderen voor je huid dan alle cremes en smeersels en tonics bij elkaar.

Voel je je er goed bij, dan moet je het niet laten (want veel kwaad kan het ook niet), maar je gooit wel een hele hoop geld weg. Water, zeepvrije wasgel en een pot goedkope vochtinbrengende creme (indien nodig) zijn meer dan voldoende.