Hoe herstel je uw huidbarrière? Mijn huid is gedehydreerd maar alles wat ik erop doe maakt het erger?

Sinds vorig jaar heb ik opeens meer last van oneffenheden. Ik zat toen in een stressvolle situatie en mijn eerste reactie was om mijn huid goed schoon te maken met cleansers en exfolianten. Dit beschadigde mijn barrière waardoor men huid volgens mij gedehydreerd is. Hierdoor heb ik opeens allemaal bultjes op men wangen en voorhoofd. Als ik dit opzoek blijken dit gistpuistjes te zijn maar ik ben niet zeker. Men vraag is of ik niet beter zou stoppen met al de producten aangezien mijn huid vroeger perfect was terwijl ik toen enkel water gebruikte. Nu heb ik het gevoel dat ik constant moet oppassen met wat ik gebruik maar ik kan ook niet zonder moisturizer want dan komen de bultjes terug (cleansers gebruik ik niet meer, enkel micelaire water). Ik vind het vervelend want ik heb het idee dat eender welke moisturizer ik gebruik deze niet werkt, men poriën verstopt of men huid er slecht op reageert. Vandaar de vraag: beter even helemaal niets doen? Zal mijn huid zichzelf terug herstellen? Of toch maar hydrateren?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Huid
2.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Stop met dat micellair water, dat is ook gewoon zeep en ontvet.
Een droge huid heeft meestal geen water nodig, maar vet. En de goedkoopste oplossing (nivea, vaseline of vaseline-lanoline/cetomacrogol) is meestal de beste.
Pieterke
2 jaar geleden
tinus1969 heeft gelijk. Je moet je huid goed invetten met een vette crème. Bij mij helpt nivea soft heel goed.
TurfGraver
2 jaar geleden
En let eens op je voeding (geen zuivel).
harke
2 jaar geleden
Gezond eten, veel drinken en de boel niet dichtsmeren met allerhande cremes moet leiden tot snel herstel en geen uitslag. Je hebt geen troep nodig van fabrikanten voor een gezonde huid alleen misschien voor reinigen op zijn tijd. Indien je huid droog is werkt Nivea even goed als een creme van honderden euros is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek.

Antwoorden (1)

In dit geval kun je het beste naar een schoonheidsspecialist gaan. Die kan je huid goed bekijken en persoonlijk advies geven voor de verzorging.