Waarom komen er puistjes als ik een mondkapje draag?

Als ik een mondkapje draag komt na een dag puisjes ik denk hoe komt dat ben ik allergisch voor dit?

3 jaar geleden
in: Huid
1.3K
Amadea
3 jaar geleden
Om wat voor soort mondkapje gaat het? Katoen, kunststof?
jschuurman
3 jaar geleden
Ik merk hetzelfde, ik gebruik met name polychloropreen kapjes. Ik krijg kleine puistjes -soort van puistjes- rond m'n neus. Mijn theorie is: doordat er binnen het mondkapje de luchtvochtigheid wat hoger is, wordt de huid wat 'weker' waardoor talg makkelijker naar buiten komt. En dit lijkt dan op een kleine 'rijp' puistje.
Annemin
3 jaar geleden
Zelfde probleem hier... Google eens naar maskne..
Anoniem0123
3 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie ik gebruik herbruikbare mondkapje en die basic mondkapje.

Antwoorden (1)

Vooral mensen die al huidklachten als acne of eczeem hebben krijgen daar extra last van door mondkapjes. Doordat die namelijk tegen de huid schuren, kan er ‘acne mechanica’ ontstaan. Door die wrijving belanden dode huidcellen en huidbacteriën in de poriën en raken de talgkliertjes en haarzakjes verstopt. De boel gaat ontsteken en er ontstaat pus met als resultaat een puistje.

Daarnaast wordt het achter het mondkapje warm en ga je zweten. De poriën die zweet afgeven gaan meer open staan. Er kan dan meer vuiligheid binnen komen door de wrijving van het mondkapje. Dan kunnen zweetkliertjes ook verstoppen.

Maar er zijn ook mensen die allergisch reageren op het materiaal van de mondkapjes. Het maakt daarbij uit welk type mondkapje je hebt. Katoenen mondkapjes kunnen bewerkt zijn met formaldehyde om de stof gladder te maken. Daar kun je een allergie voor ontwikkelen. Dat is te verhelpen door het kapje op zestig graden te wassen met een bij voorkeur parfumvrij wasmiddel. Wegwerp mondkapjes zijn vaak gemaakt van synthetisch materiaal zoals polypropyleen, maar daar gebeurt het maar zelden bij dat iemand daar allergisch voor blijkt te zijn.

Behalve op de stof kun je ook op andere onderdelen van mondkapjes allergisch reageren. Bijvoorbeeld door de kleurstoffen (dan kies je beter een wit mondkapje), door de metalen neusbeugel of zelfs voor de rubber elastieken kun je allergisch zijn.

Een goed afsluitend mondkapje veroorzaakt de meeste huidproblemen, maar: dat beschermt het beste tegen virusdeeltjes in de lucht. Dat is toch eigenlijk wel belangrijker dan puistjes....