Is de huid op je gezicht en handen anders dan de huid elders op je lichaam (water contact)?

Dit nav een net gestelde vraag of veel douchen (zonder zeep) slecht is voor je huid.
Daar wordt gezegd dat dit inderdaad allerlei nadelen heeft.

Ik herken dit zeker ook, maar er valt me nu opeens op dat sommige lichaamsdelen wel veelvuldig in contact met water komen zonder al te veel problemen.

Maar nu vraag ik me af of de huid op in elk geval je gezicht en handen anders is. Mijn gezicht was ik al jaren probleemloos 2x per dag, ik smeer er tegenwoordig wel een creme op maar dat is pas van de laatste tijd, nooit problemen gehad.

En je handen was je veel vaker, zelfs heel vaak met zeep (en in deze tijd nog veel en veel meer). De meeste mensen krijgen daar geen huidproblemen van.

Hoe komt dat? Is die huid vetter, zitten de bacteriën daar beter vast (als daar al sprake van kan zijn), of kan het een kwestie van gewenning zijn?

3 jaar geleden
in: Huid
3.2K

Antwoorden (1)

Ja, de huid op ons gezicht, hoofd, oksels, handen en voeten verschilt iets van de huid op de rest van je lichaam.

Gezicht
De gezichtshuid is bijzonder dun en gevoelig. De huid rond de ogen is nog dunner. De opperhuid (de buitenste huidlaag) is normaal gesproken circa 0,1 mm dik, maar rond de ogen is deze 0 tot 0,5 mm dik. Onze hoofdhuid bevat meer haarzakjes dan enig ander lichaamsdeel.

Handen
De handen zijn menselijk gereedschap en de huid ervan verschilt sterk van die van andere lichaamsdelen. De huid op de handpalmen is ook totaal verschillend van die van de rug van de handen. De huid op de handpalmen en vingertoppen:
- heeft een dikke en stevige hoornlaag
- is rijk aan vetweefsel en bindweefsel
- is goed bekleed met weefsel dat ongevoelig is voor druk
- bevat geen haar en heeft geen talgklieren
- bevat een grote concentratie zweetklieren
De huid op de rug van de handen:
- bevat bijna geen vetweefsel
- is bijzonder dun
- bevat slechts een paar, dunne haartjes

Voeten
De huid op de voetzolen bevat meer vetcellen in de binnenste laag (de onderhuid) dan op de meeste andere lichaamsdelen. Dat komt omdat onze voeten extra bekleding en schokdemping nodig hebben.