Is dus te vaak douchen slecht voor je, ook als je niet elke keer zeep gebruikt?

Ik douche sinds kort 2x op een dag, ik zweet heel veel, ook als ik douche uitkom ruik ik weer naar zweet, dus sinds kort douche ik in de ochtend en avond. Ik weet dat met zeep wassen niet goed voor je is en dat doe ik dan ook bijna nooit, 1x in de week doe ik douche fris op en 1x in de week scrub ik mezelf onder de douche. Is dit dan ook schadelijk? Dus zonder te veel zeep gebruiken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
3.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ben je al eens bij de huisarts geweest voor je vele zweten?
Pieterke
3 jaar geleden
Heb je weleens anti-perspirant gebruikt? Dat kan ook helpen als je overmatig veel zweet. Maar als je hiervoor nog niet ij de huisarts bent geweest, neem daar dan eerst contact mee op.

Antwoorden (1)

Ja, dat is slecht voor je. Ook zonder zeep.

Veel douchen is niet goed voor je huid omdat je bovenste huidlaag er erg zwak van wordt. Deze huidlaag is belangrijk omdat hij je beschermt tegen de zon, bacteriën en virussen. Ook zorgt deze laag ervoor dat je minder water verliest. Als deze huidlaag het waterverlies niet meer tegen kan gaan omdat deze beschadigd is, droogt je huid sneller uit en ontstaan er huidproblemen zoals jeuk, irritatie en puistjes.

Daarnaast: als je je huid zo vaak met water wast, was je ook de goede bacteriën op je huid eraf. Hierdoor loop je meer kans op een infectie.