Littekens en zon gaat dat goed?

Hoii, ik heb vrij nieuwe littekens. Nu is mijn vraag kan ik daar mee gewoon in de zon? Verkleuren ze dan beter of is het juist niet slim om ermee in de zon te gaan. Ik zou het liefst willen dat ze zo min mogelijk zichtbaar worden maar wou dit even weten :).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik kreeg het advies om het litteken op mijn wang licht te masseren om de huid soepel te houden.
daarna dun laagje calendulan littekenzalf er op, 2x per dag.
ik had 7 hechtingen, maar als je het niet weet zie je er bijna niks van!

Antwoorden (2)

Het is niet verstandig om je littekens blood te stellen aan zonlicht. Omdat in littekens geen pigment zit verbranden ze snel. Dat is pijnlijk, maar hierdoor is de kans op huidkanker bij een litteken ook iets verhoogd.
Beter is het om de littekens te bedekken. Of als het niet anders kan ze in te smeren met zonnebrandolie met een hoge beschermingsfactor.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Al zou ik zonnebrandolie vervangen door zonnebrandcrème, omdat er weinig zonnebrandolies zijn met hoge UV bescherming, gebruik minimaal factor 30 meerdere malen per dag.
Het is inderdaad verstandig om ze goed in te smeren. Mijn ervaring is dat littekens juist beter zichtbaar zijn op een zongebruind huid, omdat ze niet meekleuren. Wel is littekencreme misschien een oplossing om ze minder zichtbaar te maken? Verwacht geen wonderen hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Littekencrème werkt alleen als je het zacht masserend opbrengt, omdat je dan de doorbloeding verbeterd, waardoor de huid sneller en beter hersteld. Zonder littekencrème, maar met massage in combinatie met welk product dan ook, werkt dit net zo goed.