Kosten moedervlek verwijderen?

Hallo,
Ik zie hier veel topics over maar zie nooit echt duidelijkheid.
Wat is de goedkoopste manier om 1 moedervlek te laten verwijderen? (chrirugisch, snijden, laser, branden)
En welke kan gedaan worden bij de huisarts. En vooral de kosten!!
Pls duidelijkheid, zoek er lang naar maar vind t nooit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/beauty-verzorging/huid/vraag/618784/moedervlekken-weghalen-verwijzing

Het beste antwoord

Er is geen 123 antwoord te geven op je vraag. Het is afhankelijk van meerdere punten, alleen al grootte, vorm, oppervlakte en plaats van een moedervlek. Aan de hand van o.a. deze gegevens wordt door de behandelend plastisch chirurg bekeken wat de juiste behandelmethode is om het beste resultaat te krijgen.

Eerst naar de huisarts, deze beoordeelt en kan doorverwijzen indien noodzakelijk naar de plastisch chirurg.

[Ergens in een andere bron las ik dat de kosten voor het verwijderen van een moedervlek niet meer dan het eigen risico zouden bedragen. ]

Klinieken en kosten
In Nederland vind je 18 ZKN-gecertificeerde klinieken die een moedervlek behandeling aanbieden. De kosten van een moedervlek behandeling bedragen gemiddeld € 337,37. (bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van alle prijzen die ik heb opgezocht is jou antwoord de duurste, daarom vind ik het moeilijk om het te vinden, de ene zegt dat het maar 6 tientjes kost bij de huisarts, de ander zegt dat het 300euro kost in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De goedkoopste manier lijkt me toch echt gewoon verwijdering door de huisarts.
Als ik als huisarts een moedervlak verwijder (op welke manier dan ook) dan krijg ik daar 83 euro voor; die tarieven wisselen een beetje afhankelijk van hoe je huisarts dat onderhandeld heeft met de verzekeraars; meestal ligt dat rond de 80-85 euro.
MAAR: alle zorg van een huisarts (oke enkele uitzonderingen daargelaten) worden volledig vergoed; het kost u dus niets.
Daar komt bij dat bij de huisarts de kans op complicaties (mn infecties) het kleinst is en als er al een infectie optreedt dan is die gemiddeld makkelijker behandelbaar dan een ziekenhuisinfectie. In de hier plaatselijke ziekenhuizen wordt er ongeveer 350 euro gevraagd voor het verwijderen van een simpele moedervlek, maar dat kan oplopen tot vele duizenden euro's in erg gecompliceerde gevallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De €337,37 komt uit de bron en dat is een kliniek. Deze staan niet bekend om hun bescheiden prijsjes.
Advies is daarom ook naar de huisarts te gaan @Janpeter voor een consult. Bij je zorgverzekering / helpdesk kun je informeren naar de kosten, die volgens mijn informatie niet boven het eigen risico uitstijgen. 1) vorm/grootte/plaats etc. van de moedervlek
2) dan advies huisarts , zelf of doorverwijzen
3) waarheen? zh of kliniek?

Soms bij kliniek eerder geholpen. Wel duurder voorzover ik weet. Meer kan ik er niet van maken. Vooral omdat het ligt aan meerdere zaken.
Natuurlijk is het bij de huisarts , indien mogelijk door deze te behandelen het goedkoopst. De plastisch chirurg heeft een andere prijs in gedachten. Spreken we nog niet over de klinieken die ook wel weten wat te rekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Flipjeboot Ik werd halverwege mijn reactie onderbroken vandaar dat ik de jouwe niet gezien had.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jodokus52: Dat kan gebeuren.
De kosten kunnen wel degelijk boven het eigen risico uitkomen, maar als er een medische reden is voor het verwijderen dan wordt de kosten die daarboven komen betaald door de verzekeraar. Zoals ik al zei kunnen de kosten oplopen tot vele duizenden euro's, maar dat betekent niet dat dat volledig voor rekening van de patient is. Als de verwijdering wordt aanmerkt als "cosmetisch", oftewel er is geen medische reden voor de verwijdering, dan kan en mag een verzekeraar wél afzien van vergoeding.
Ook daar is de huisarts weer uitgezonderd; via de huisarts wordt het altijd vergoed.