Hoe makkelijk is het om een moedervlek in het gezicht te verwijderen?

Het klinkt misschien vies, maar ik heb twee moedervlekken op mijn gezicht en daar groeit steeds een haar uit. Dit vind ik erg vervelend en daarom wil ik deze weghalen. Is dit moeilijk en waar kan ik dit doen? Ik ben 17 jaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Huid
4.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een moedervlek (met of zonder haartjes) is helemaal niet vies. Je zou er misschien liever vanaf zijn, maar er is niets vies aan!

Antwoorden (2)

Wanneer je naar de huisarts gaat, zal hij/zij eerst kijken naar de grootte van de moedervlekken en de plek waar ze zitten. Bij het verwijderen van moedervlekken kunnen (blijvende) littekens ontstaan, en in dat geval is het middel erger dan de kwaal. Bovendien biedt het verwijderen van een moedervlek geen garantie dat ook de haar verdwijnt: die kan gewoon door het littekenweefsel heen groeien. Misschien kun je daarom beter een huidtherapeute inschakelen, die de haar kan weghalen door elektrische epilatie (zie bron 1). Als de moedervlekken op je gezicht niet echt 'ontsierend' zijn en er geen verhoogd risico is op huidkanker, denk ik niet dat de huisarts er iets aan wil (laten) doen.

Nu het antwoord op je vraag:
Een huisarts kan zelf een moedervlek verwijderen of je een verwijsbriefje geven voor een dermatoloog (huidarts) of plastisch chirurg. Vóór de ingreep wordt de huid rondom de moedervlek verdoofd. Kleine moedervlekjes worden soms weggebrand, andere worden weggesneden waarna het wondje wordt gehecht. Doorgaans duurt dat gemiddeld niet langer dan een halfuur.
7 jaar geleden
Moedervlekken in het gezicht horen door een plastisch chirurg te worden weggesneden (niet weggebrand) omdat deze het meeste ervaring heeft hoe dit netjes en zonder littekens te doen.

Wegsnijden van een kleine moedervlek (een paar millimeter) kost niet meer dan 10 minuten. Daarna moet de plek wel een aantal weken uit de zon blijven.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de volledigheid; dit is gebaseerd op eigen ervaring, inclusief voorlichting/advies door de arts die dit gedaan heeft.
7 jaar geleden
Pieter2011
7 jaar geleden
http://www.huidinfo.nl/coaguleren.html
tinus1969
7 jaar geleden
@Pieter2011 coagulatie (wegbranden) geeft meer kans op littekens en moet je dus niet den met moedervlekken in het gezicht of andere goed zichtbare plaatsen.
Pieter2011
7 jaar geleden
Waar haal je die wijsheid vandaan? Niet voor niets staat in de tekst: "coagulatiewondjes genezen in het gezicht vaak fraaier en minder opvallend dan elders op het lichaam".
Bovendien levert 'snijden en hechten' vaak meer blijvende huidschade op dan branden. Hier een voorbeeld: https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/litteken/patientverhalen/ik-schaamde-me-voor-mijn-litteken-na-het-verwijderen-van-een-moedervlek/item44623
tinus1969
7 jaar geleden
@Pieter2011; het is voor het eerst dat ik dit hoor en lees. Ik ben diverse malen gewaarschuwd dat zichtbare moedervlekken nooit weggebrand mogen worden ivm littekenvorming.