Hoe verzorg ik mijn fine haar?

Haii,

Ik heb best fijn haar, maar niet dun haar want ik heb best veel haar. Mijn haar is van zichzelf niet heel stijl maar ook niet krullen, ik zou eerder zeggen “wavy”, vooral aan de onder kant.

Het probleem is met mijn haar is dat het er heel snel onverzorgd uit ziet. Vettig en niet geborsteld. Terwijl ik mijn haar net heb gewassen en/of geföhnd. Mijn haar is eerst altijd vrij pluizig en daarna word het slierterig en komen er heel snel knopen in (al naar minuten na het borstelen). Ik zou ook eerder zeggen dat mijn haar droog is dan vettig omdat het niet vettig aan voelt (het ziet er alleen zo uit).
Ik ben echt radeloos want op internet staat dat je niet te veel producten moet gebruiken met fijn haar, en zeker geen oliën. Maar voor droog en haar met snel klitten word dat wel weer aangeraden.
Voor mijn gevoel ook alles al geprobeerd, niks helpt helaas.
Iemand tips?
Alvast bedankt! :)

een jaar geleden
in: Haar
1.6K

Antwoorden (1)

Ik zou het haar vooral ook verzorgen van binnenuit. Met de juiste voeding en voedingssupplementen. Zorgen voor voldoende gezonde vetten in je voeding dus beter geen kunstboter en wat extra stoffen als silicium, zink, vitamine B, omega 3 en gammalinoleenzuur. Problemen met je schildklier kunnen ook effect hebben op je haargroei.
Verder zou ik natuurlijke shampoo zonder parabenen en sulfaat gebruiken. Sulfaat tast de talglaag aan, waardoor eerder klitten. Was zelf m'n haar twee keer achter elkaar maar heb dan zelf wat vettiger haar.
.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Abcde
een jaar geleden
Prima dat je adviseert om op je voeding te letten. Maar waarom adviseer je daarbij voedingssupplementen? Voedingssupplementen zijn voor de meeste mensen onnodig, mits je gezond en gevarieerd eet.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedingssupplementen.aspx
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Abcde Voedingscentrum roept wel meer, is verlengstuk van de overheid. Wie eet er nog gezond? In de grond zit door moderne landbouw al geen humus meer en nauwelijks voedingsstoffen. In de gewassen zit dus al veel minder aan voedingsstoffen dan vroeger.. Daarbij gaat het niet alleen om de inname maar ook de opname. Kan door door allerlei factoren verstoord zijn. Door stress, milieuvervuiling, slechtere darmflora, sibo, lekkende darm, geraffineerde producten, snoepen, medicijngebruik - ca 40% van de vruchtbare dames slikt de pil - en allerlei situaties als overmatig alcoholgebruik, roken, eetstoornis, maagverkleining enz kan je behoefte sterk verhoogd zijn. Fytinezuur, zoals in brood, vermindert de opname van mineralen.
Veel ziektes ontstaat juist ook mede door ons moderne voedingspatroon, tekorten aan voedingsstoffen, belasting door gifstoffen en medicijngebruik.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De meeste mensen eten ook te weinig groente. In een boterham met hagelslag zitten weinig voedingsstoffen. Geraffineerde suiker zorgt voor onttrekking van vitaminen en mineralen aan je lichaam Suiker wordt sowieso aan heel veel producten toegevoegd. Fosforzuur in frisdrank verhoogt uitstoot van mineralen. Zoveel factoren die van invloed zijn.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Suiker natuurlijk ook erg slecht voor je darmen, waardoor slechtere opname van voedingsstoffen.
Voedingscentrum is ook erg zuinigjes met advies voor vitamine D, zoals in je linkje te zien. Voor veel mensen is dat veel te weinig. En bij foliumzuur zou ook vitamine B12 gebruikt moeten worden voor het evenwicht. Trouwens ook veel mensen die wel vlees eten die B12 tekort kunnen komen. Kortom, je hebt weinig aan hun adviezen.
Abcde
een jaar geleden
Fijn dat je reageert. Je zou een goede verkoper zijn op dit gebied. Voedingssupplementen adviseren kan een misser zijn, omdat je niets van de persoon achter de vraag weet. Ze kunnen bijv. de werking van medicijnen verminderen of veranderen. Ook lezen veel mensen de bijsluiter niet of nauwelijks, waardoor dit en andere belangrijke waarschuwingen ten opzichte van gebruik over het hoofd wordt gezien.
Ik mis die informatie in je antwoorden waarin je voedingssupplementen aanprijst. Voedingssupplementen zijn niet standaard voor iedereen veilig te gebruiken.
Cryofiel
een jaar geleden
Goed gezien, @Abcde! Voedingssupplementen zijn inderdaad niet de eerste weg waar je naar zou moeten kijken om problemen op te lossen. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn voor de gezondheid! Verder is het een fabeltje dat de huidige landbouwproducten nog maar nauwelijks voedingsstoffen zouden bevatten. De planten nemen nog steeds die voedingsstoffen op die ze nodig hebben, net zoals ze dat al eeuwenlang doen. De boeren zorgen er wel voor dat die voedingsstoffen aanwezig zijn. En ja, dat heeft milieu-nadelen, maar dat is een andere discussie (en een groot probleem, maar dat terzijde). Waar het op neerkomt is dat de huidige landbouwproducten ons nog steeds de voedingsstoffen leveren die ze ons al sinds mensenheugenis leveren. Dat laat natuurlijk onverlet dat je die landbouwproducten dan wel moet eten. Wie alleen kroketten eet, krijgt natuurlijk nooit al die gezonde stoffen binnen die de natuur ons nog steeds levert.