wat zijn de mogelijkheden bij alopecia androgenetica voor iemand die nog geen pruik wil?

Het gaat om een vriendin van mij. Ze heeft bruin haar op schouder lengte. Maar ze heeft alopecia androgenetica, een ziekte waarbij het gehele haar steeds dunner word. Het is vooral zichtbaar als een zeer brede scheiding als het haar los gedragen word, het haar is ook erg sluik, pluizig na het douchen, en snel weer vet.
Bij het haar dragen in een staart valt het wel mee, maar er begint steeds meer hoofdhuid zichtbaar te worden. Met het haar schuin overkammen is het nog een beetje te verhullen, maar dit word steeds lastiger.

Ze wil liever nog geen pruik of haarwerk dragen, wat zijn er verder voor mogelijkheden om het minder zichtbaar te maken?
Zijn er kapsels die goed werken voor iemand met alopecia? Bepaalde producten die het kunnen verhullen?
Heb wel eens gezien dat er van die sprays of poeders bestaan voor de hoofdhuid te kleuren, werken die?

Toegevoegd na 46 seconden:
ze is net 30, en vind zichzelf te jong voor een volledige pruik/haarwerk.

6 jaar geleden
in: Haar
2.5K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/alopecia-androgenetica-kaalheid-bij-vrouwen.htm
http://www.natuurlijkehaarwerken.nl/kosten_zorgverzekering.html
Reddie
6 jaar geleden
Draag een pet.
En niet een pet ter camouflage, maar een pet die staat.
Draag hem met verve, en ga niet gebukt onder je aandoening.
Blijf voor jezelf gaan.
En een kaal hoofd is geen zeldzaamheid en niet lelijk.
Ik ken mensen met scheve tanden, met een hazelip. Plezierige mensen.
Zelfs iemand met een lichtblauwe pruik. Plezierige mensen blijven plezierige mensen, hoe ze er ook uitzien.
Ritsuka
6 jaar geleden
ik ben bekend met deze info @ronron1212
@reddie een pet is helaas niet mogelijk ivm werk.
Ivana
6 jaar geleden
Ze kan pas aan een pruik beginnen als ze daar zelf aan toe is. Waarom zou je je schamen voor een haarloos hoofd. Er zijn zoveel kankerpatiënten die blootshoofds lopen en er trots op zijn. Ze moet haar eigen tijd bepalen. Kunstgrepen door verven van hoofdhuid valt veel meer op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het beste kan ze naar een goede kapper gaan en deze om advies vragen, veelal is het een goed idee het haar korter te knippen, zodat het haar wat minder sluik valt en hierdoor wat meer volume krijgt. Een kapper kan haar helpen door haar enige variaties op het kapsel aan te leren, maar vooral door een goede coupe te knippen, laat haar bij het maken van de afspraak vertellen waarvoor ze komt, zodat de kapper wat extra tijd hiervoor in kan plannen. Zonder de vrouw te zien is hier geen goed antwoord op te geven, daarvoor heb je het haar echt nodig om goed te kunnen beoordelen wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou dan wel een speciale kapper moeten zijn die verstand heeft van haaruitval, want een gewone kapper heeft hier vaak weinig verstand van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zal je verbazen hoeveel kappers mensen met alopecia kunnen helpen. De meeste kappers scholen regelmatig bij en slaan ook deze cursussen niet over. Vrijwel in iedere stad is wel een kapper te vinden die voldoende ervaring hiermee heeft, om je van goed advies te kunnen voorzien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat ook kappers die niet specifiek ervaring hebben met alopecia al een heel stuk kunnen helpen, eigenlijk. Ze weten misschien niets of weinig over de aandoening, maar ze weten wél veel over haar en hoe je iemands haar het beste kunt laten uitkomen. Ze weten welke kapsels welke gedeeltes van het haar zichtbaar maken, en hoe je haar in een bepaalde richting kunt laten vallen. Dus met een beetje creativiteit, goede wil en inderdaad wat extra tijd, denk ik dat je bij een goede kapper al een heel eind komt. @Ritsuka: welk kapsel passend is, zal toch een beetje afhangen van haar haar en de plekken waar ze kaal is. Ik denk inderdaad dat een kapper daar meer mee kan, hoewel in het antwoord hieronder zeker goede adviezen worden gegeven. Voor de rest is mooi kaal niet lelijk inderdaad, wat Ivana al zegt: bij sommige vrouwen staat het écht goed. Bij anderen niet, dat moet ik eerlijk zeggen. Is in plaats van en pet een sjaaltje nog mogelijk? Of een brede haarband?

Antwoorden (1)

Enkele opties kunnen zijn:

- Het haar touperen en haarspray gebruiken zodat het haar in model blijft. Bij touperen van het haar creëer je meer volume. Je kunt dan een zij-scheiding maken, zodat de dikkere scheiding in het midden niet meer te zien is.

- Toppik, een gekleurde spray dat het haar dikker en voller laten lijken. Er zijn vast ook sprays van andere merken, maar deze is wel bekend.

- Een haarstukje. Dat is geen volledige pruik, maar alleen een stuk bovenop.

- Hormoonbehandeling: steroïde injecties of het nemen van extra oestrogeen (de pil). Dit werkt niet altijd en heeft wat bijwerkingen, maar als het werkt, wordt het haar weer voller.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een laserbehandeling is voor sommige mensen ook een optie. Wel prijzig en niet voor iedereen geschikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
touperen lijkt mij niet zo goed voor dun haar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet goed, nee. Maar als je het wilt verbergen en je wilt geen pruik, dan is het wel een optie. Als ze op den duur meer haar verliest en medische behandelingen werken niet of zijn te duur, dan zal een haarwerk toch de enige optie zijn. Tot die tijd kan ze het gewoon touperen en van haar eigen haar 'genieten'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alle opties zijn verre van ideaal. Maar je moet wat als je deze ziekte hebt.